Daloon dropper Nøglehulsmærket

SLUT: Markant strengere krav til indholdet af fuldkorn får for nuværende Daloon til at opgive Nøglehulsmærket, som producenten af forårsruller ellers fik tilkæmpet sig for år tilbage.

Sine Riis Lund

“Det er med stolthed, at vi kan fortælle, at Daloons ovnruller har Nøglehulsmærket som bevis på, at de er et sundere valg”.

Ordene på Daloons hjemmeside viser, at nøglehulsmærket er blevet en del af selvbevidstheden hos virksomheden, der har lavet forårsruller i Danmark siden 1960.

For cirka fem år siden opnåede virksomheden at få mærket efter målrettet at have arbejdet med blandt andet fedtindholdet. Brandingen med en sundere profil slutter dog for fremtiden. Andelen af fuldkorn skal med nye regler for nøglehullet fordobles for den kategori, hvor forårsruller falder ind under.

“Vi havde i forvejen udfordringer med at opnå den sprødhed, som vi ønskede, med det tidligere fuldkornskrav. Og selvom vi ikke har testet det her helt i bund, så siger vores tidligere erfaringer os, at der nok ikke kommer nogen god forårsrulle ud af det nye krav, fordi vi ikke kan gøre det sprødt, tyndt og lækkert,” siger administrerende direktør Hemming Van.

Vi vil se på, om vores smagsprofil eller konsistens blev lidt dårligere, da vi ændrede den for at opfylde Nøglehulsmærket. Nu kan vi jo i princippet godt gå tilbage til et lidt højere fedt- eller saltindhold for at gøre forårsrullen mere velsmagende. Vi har ikke truffet nogen beslutning om det endnu, men det er en mulighed, når Nøglehulsmærket nu synes udenfor rækkevidde.

Hemming Van
Administrerende direktør for Daloon

Derfor har han også svært ved at se forårsruller med Nøglehulsmærket i fremtiden.

“Vi synes ikke, vi vil kaste os ud i et større udviklingsarbejde for at fastholde nøglehullet, hvis vi alligevel ikke forventer at kunne få et resultat, som vi vil være tilfredse med. Derfor er vi også der nu, hvor vi siger, at det vil vi ikke. Så stryger vi hellere Nøglehulsmærket,” siger Hemming Van.

Vi synes ikke, vi vil kaste os ud i et større udviklingsarbejde for at fastholde nøglehullet, hvis vi alligevel ikke forventer at kunne få et resultat, som vi vil være tilfredse med. Derfor er vi også der nu, hvor vi siger, at det vil vi ikke. Så stryger vi hellere Nøglehulsmærket.

Hemming Van
Administrerende direktør for Daloon

Ser på smagen
Daloon fik oprindeligt øjnene op for Nøglehulsmærket, da de i starten af nullerne opkøbte en svensk virksomhed. Her opdagede de, hvor vigtigt nøglehullet var på det svenske marked, der har haft mærket i 25 år.

Samtidigt ville Daloon gerne profilere sig mere på en sund profil på forårsruller. Da mærket blev indført i Danmark i 2009 gik virksomheden derfor også hurtigt i gang med udvikle på en nøglehulsmærket forårsrulle.

Hemming Van mener, at man helt principielt skal gøre sig klart, om man gerne vil have flest mulige danskere med på en lidt sundere livsstil, eller man blot vil gøre den øverste procent af vareudbuddet endnu sundere.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024