Dan Jørgensen skal fikse EU's elnet, så skibe, fly og lastbiler kan ose mindre
EU-landene er for dårlige til at hjælpe hinanden, når elnettet skal udbygges og forbindes bedre for at kunne elektrificere skibsfart og tung transport. Dan Jørgensen står derfor over for en kæmpe opgave som energikommissær, vurderer Rådet for Grøn Omstilling.
Rasmus Raun Westh
Journalist og redaktørUanset om vi taler landstrøm til krydstogtskibe, ladepunkter til el-lastbiler eller grønne brændstofanlæg til skibe og fly, går det for langsomt.
Derfor venter der en monumental opgave foran Dan Jørgensen, der tirsdag blev indstillet som energikommissær.
"Dan Jørgensen får en stor opgave med at få europas elnet til at spille bedre sammen, fordi så mange sektorer skal elektrificeres. I dag kan det tage halvandet år for en dansk lastbilvognmand at få strøm til sin nye ellastbil, og det er endnu værre i vores nabolande," siger Jeppe Juul, transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling.
"Gravearbejdet tager lang tid, og medlemslandene er for dårlige til at hjælpe hinanden på kryds og tværs," siger Jeppe Juul.
Kommissionsformand Ursula von der Leyen har tirsdag præsenteret det nye hold af kommissærer, hvor 49-årige Dan Jørgensen er endt med at overtage energikommissærposten fra estiske Kadri Simson. Den danske socialdemokrat får samtidig en nyoprettet post som kommissær for boliger.Medlemslandene er for dårlige til at hjælpe hinanden på kryds og tværs.
Jeppe Juul
Transportpolitisk chef, Rådet for Grøn Omstilling
Ved præsentationen fremhævede Ursula von der Leyen blandt andet, at Dan Jørgensen har været en "fremragende energiminister med bred erfaring og politiske egenskaber" og at han "har et godt ry."
Da Altinget afslører danskerens nye rolle for Jeppe Juul, reagerer han i første omgang med et engelsk udbrud, som ofte forkortes "WTF", men siger efterfølgende:
"Det er virkelig godt gået af Dan Jørgensen og Danmark. Jeg må indrømme, at jeg ikke havde troet, at han ville få så stor en post. Det er en stor fordel for Danmark, og det gør forhåbentlig også, at vi kan få sat ekstra fart på den grønne omstilling."