Dialog-mulighed har ikke bremset klagestorm i sundhedsvæsnet

EVALUERING: Patienternes mulighed for at få en samtale, der kan erstatte en klage over behandling i sundhedsvæsnet, har ikke formået at bremse antallet af klager, fem år efter muligheden blev indført. Læger, patienter og regioner vil arbejde på at udbrede muligheden.

Foto: Colourbox
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Færre langtrukne klagesager, kortere sagsbehandlingstider og bedre læring af fejl sundhedsvæsnet. Det var bare nogle af de gevinster, som man håbede på, at patientklagereformen fra 2010 ville kaste af sig.

I en evaluering af patientklageområdet, som Sundhedsministeriet forleden offentliggjorde, er hovedkonklusionerne, at klagereformen overordnet har forbedret klagesystemet for patienterne.

To af nyskabelserne med reformen, som trådte i kraft 1. januar 2011, var muligheden for at klage over samlede behandlingsforløb i stedet for konkrete hændelser eller behandlinger og muligheden for en dialogsamtale.

Dialogsamtalerne er en mulighed, hvor patienten tilbydes et møde med de personer, som var ansvarlige for fejlen eller med deres chefer.

Evalueringen, som konsulentvirksomheden Cowi har lavet for Sundhedsministeriet, er også positiv i vurderingen af dialogsamtalerne.

”Dialogsamtalerne giver mulighed for dialog mellem parterne, og det fører i mange tilfælde til afslutning af klagen på baggrund af gensidig forståelse og sparer dermed både patienten og sundhedssystemet for et langvarigt forløb”, hedder det i rapporten.

Tallene viser antallet af nye klager og indberetninger. Kilde: "Statistiske oplysninger om patientklager 2013", Patientombuddet.

I 2013 blev der indsendt over 6000 klager. Heraf blev der holdt 765 dialogmøder, og det førte til, at 369 af klagesagerne stoppede her og ikke gik videre. En patient kan nemlig frit vælge at fortsætte sin klagesag, uanset om der afholdes et dialogmøde eller ej.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024