Debat

Lolland-Falsters erhverv: Unge skal ikke miste uddannelsesmotivation

DEBAT: Når byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen og en ny Storstrømsbro bliver udskudt, risikerer unge at miste motivationen til at uddanne sig inden for det arbejde, der er behov for, når byggeprojekterne starter. Det mener adm. direktør for CELF og ledelsen af Business Lolland-Falster. 

Når der skal bygges en ny Storstrømsbro er det essentielt, at der fortsat er uddannet arbejdskraft til at løfte opgaven, mener en række repræsentanter for erhvervslivet på Lolland-Falster. 
Når der skal bygges en ny Storstrømsbro er det essentielt, at der fortsat er uddannet arbejdskraft til at løfte opgaven, mener en række repræsentanter for erhvervslivet på Lolland-Falster. 
Sara Ridder
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Bang, Christoffer Knuth og Mikkel Wesselhoff
Hhv. adm. direktør for CELF, bestyrelsesformand for Business Lolland-Falster og adm. direktør for Business Lolland-Falster

En yderst effektiv motivationsfaktor for unges valg af erhvervsuddannelse og voksnes valg af efteruddannelse er, at de kan se, der venter job, når uddannelsen er gennemført. Folketingets vedtagelse tidligere i år af anlægslovene om etablering af henholdsvis Femern Bælt-forbindelsen og en ny Storstrømsbro er således en klar vejviser for mange i forhold til valg af uddannelse.

Behov for faglærte
Og det er da også et faktum, at der er et stort behov for markant flere faglærte inden for de fag, der relaterer sig til tunnel-/brobyggerierne samt elektrificeringen og udvidelsen af jernbanen fra København til Lolland-Falster. Et behov, som ikke ændrer sig, blot fordi byggeriet af Femern Bælt-tunnelen bliver udskudt i nogle år, hvilket synes at være tilfældet.

Fakta
Bland dig i debatten!
Skriv til [email protected]

Uheldigvis har udskydelsen af byggeriet af Femern Bælt-tunnelen givet anledning til politiske overvejelser om også at udskyde byggeriet af en ny Storstrømsbro, ligesom den igangværende opgradering af jernbanestrækningen fra København til Lolland-Falster er sat på standby. Dermed er førnævnte motivationsfaktor sat under hårdt pres.

Ét er en forsinkelse af Femern Bælt-tunnelen, men hvis tilmed danske bro- og jernbaneprojekter bliver udskudt, risikerer vi, at alt for mange danske unge mister motivationen til at uddanne sig til at bidrage til nogle af Danmarkshistoriens største byggerier.

Af Michael Bang, Christoffer Knuth og Mikkel Wesselhoff
Hhv. Adm. direktør for CELF, bestyrelsesformand for Business Lolland-Falster og adm. direktør for Business Lolland-Falster

Hvis politikerne udskyder de danske anlægsprojekter, risikerer de at fjerne motivationsfaktoren for unge på Lolland-Falster og det øvrige Sjælland til at søge de uddannelser, som hele regionen har så hårdt brug for i de kommende år.

Unge vil miste motivationen
Ingen – heller ikke tyskerne – er i tvivl, om at Femern Bælt-tunnelen bliver etableret. Det samme gælder byggeriet af en ny Storstrømsbro samt færdiggørelsen af den østdanske jernbaneopgradering. Men hvis politikerne vil sikre en så høj grad af dansk beskæftigelse som muligt på disse enorme projekter, så må de hjælpe uddannelsen af de mange nødvendige faglærte på vej.

Her gælder det om at holde ovennævnte motivationsfaktor intakt. Ét er en forsinkelse af Femern Bælt-tunnelen, men hvis tilmed danske bro- og jernbaneprojekter bliver udskudt, risikerer vi, at alt for mange danske unge mister motivationen til at uddanne sig til at bidrage til nogle af Danmarkshistoriens største byggerier.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024