EU-ombudsmand ønsker uafhængig vagthund ved EU-svingdøren

LOBBYTEMA: EU’s ombudsmand vil have et uafhængig organ til at forebygge interessekonflikter, når EU-ansatte skifter job. Det er nemlig uklart, hvor grundigt reglerne, som skal forhindre interessekonflikter, følges.

Emily O'Reilly har været EU's ombudsmand siden 2013. Hun har tidligere været Irlands ombudsmand.
Emily O'Reilly har været EU's ombudsmand siden 2013. Hun har tidligere været Irlands ombudsmand.Foto: De Europæiske Fællesskaber
Michael HjøllundSara Fleckner Vilstrup

BRUXELLES: EU's ombudsmand Emily O'Reilly kigger EU-Kommissionen i sømmene i forhold til problemstillinger om jobskifte for kommissionsansatte. Hun fortæller, at der kan være behov for et eksternt uafhængigt organ, som skal forebygge interessekonflikter, når ansatte i EU-Kommissionen rykker videre i nye job. Et fænomen der kaldes "svingdøren".

"Måske skulle spørgsmål omkring svingdøren samt test og overvågning af svingdøren gives til et uafhængigt organ udenfor EU-Kommissionen. Således at et uafhængigt panel kan få adgang til de forskellige sager, der opstår," siger Emily O'Reilly.

Det er en anbefaling, hun overvejer med baggrund i en igangværende undersøgelse af Kommissionens regler og praksis, når det gælder ansatte, som tager nyt job udenfor
institutionen.

Manglende klarhed om hvorvidt reglerne følges
Ombudsmand Emily O'Reilly fortæller, at hendes undersøgelse viser, at der netop findes en række værn, som skal sikre, at der ikke opstår interessekonflikter - og såfremt der gør, så bliver de håndteret. Hun har dog stadig forbehold.

Måske skulle spørgsmål omkring svingdøren samt test og overvågning af svingdøren gives til et uafhængigt organ udenfor EU-Kommissionen. Således at et uafhængigt panel kan få adgang til de forskellige sager, der opstår.

Emily O'Reilly
EU's ombudsmand

"Det er ikke helt klart, hvor grundig EU-Kommissionen er, når ansatte bevæger sig ind i det private erhvervsliv. Det fremgår ikke klart af de sager, vi har undersøgt, hvilken slags undersøgelse EU-kommissionen laver, når folk vælger at forlade deres job, eller hvad EU-Kommissionens begrundelse er for at give tilladelse til folk, der ønsker at bevæge sig ind i en bestemt beskæftigelse," siger hun.

Emily O'Reilly peger også på, at der ikke er samme procedure i spil, når der gives eller ikke gives tilladelse til ansatte om at tage et nyt job.

"Kommissionen har oplyst, at hvis nogen bliver nægtet muligheden for at tage et nyt job, så beskrives det selvfølgelig på en meget omfattende måde. Det gør sig ikke nødvendigvis gældende, hvis de får lov til at tage et nyt job," siger hun.

Hvad bliver konsekvensen af din undersøgelse?

"Forhåbentlig bliver offentligheden forsikret om, at EU-Kommissionen gør så meget som muligt for at sikre, at disse interessekonflikt-situationer enten ikke opstår, eller når de opstår, at de så håndteres på en omhyggelig måde," siger Emily O'Reilly og fortsætter:

"Hvis vi kan samarbejde med Kommissionen, som er villige til at se på anbefalinger til forbedringer og villige til at bygge på meget af det fremragende arbejde, de allerede har gjort, vil vi få et godt resultat. Men det er vigtigt at sørge for, at arbejdet i EU-Kommission, som påvirker alle, der bor i EU, ikke kompromitteres af folk, der opfører sig uetisk."

Viden flytter med mennesket
Ombudsmand Emily O'Reilly mener, spørgsmålet om svingdøren er en meget vigtig problemstilling at se på, fordi spørgsmålet om det handler om gennemsigtighed i
lovgivningsprocessen.

"Det er vigtigt, at offentligheden får lov til at se, at de folk, som laver loven, og de folk, som har indflydelse på lovgivningen, opfører sig passende. Det er her spørgsmålet om svingdøren kommer ind," siger hun.

Noget af det, som kan misbruges og derved skabe problemer, er - i flg. Emily O'Reilly - den viden, som personer tager med sig ud af EU-Kommissionen.

"De tager deres hjerner og deres viden indefra institutionen med over i en privat virksomhed. Når man tænker over det, vil ingen organisation eller offentligt organ tillade eller bryde sig om, hvis deres computere blev hacket, eller hvis deres filer blev lækket eller stjålet," siger hun.

Hun mener, det lejlighedsvis sker, at nogle tager kommercielle hemmeligheder med ud og er villige til at handle med disse, og det skal der være værn imod.

"Det er både for EU-Kommissionens såvel som for offentlighedens skyld. Men det er også for de mange dygtige embedsmænds skyld. De som arbejder etisk forsvarligt i EU-Kommissionen, og som ikke ønsker, at deres arbejde skal undermineres af få personers dårlige etiske opførsel."

 

Et systemisk problem?
Hele undersøgelsen af EU-Kommissionens håndtering af reglerne for svingdøren udspringer af en klage til EU-Ombudmanden. EnrækkeNGO'er sendte en klage med ti specifikke sager, hvor de peger påkonkreteinteressekonflikter, som de mener ikke er blevet håndteret tilfredsstillende.

Frem for at dykke ned i sager enkeltvis fandt EU's ombudmand det mere relevant at se på, om der var et mere grundlæggende problem i forhold til svingdøren i EU-Kommissionen.

Status på processen er, at ombudsmanden har undersøgt 50-60 personalesager i EU-Kommissionen og stillet spørgsmål om EU-Kommissionens procedurer på området. EU-Kommissionen har afgivet deres svar på klagen, som klagerne efterfølgende har haft mulighed for at indsende deres reaktioner på.

Ombudsmanden skal nu se på de forskellige svar og med udgangspunkt i det - samt hendes egne undersøgelsesresultater - vil hun i efteråret komme med en endelig afgørelse i sagen og en anbefaling til fremadrettet håndtering af svingdørsproblematikken.

Dokumentation

EU-Kommissionens konklusion i deres svar på klagen, der fik EU's ombudsmand til at gå ind i sagen. 

"Kommissionen mener, at klagerens påstande om fejl og forsømmelser er ubegrundet. Etiske spørgsmål er af allerstørste betydning for Kommissionen, og netop dette område er vedvarende blevet styrket gennem tiden med flere væsentlige initiativer, som er taget i de sidste fem år. Kommissionen er overbevist om, at der forefindes et omfattende sæt af regler, der er
implementeret korrekt, og disse regler overvåges konstant for mulig forbedring." 

"Derudover videreudvikles bevidstgørelse af -  og vejledning til - personalet løbende. Kommissionen finder, at alt, hvad Kommissionen gør, går langt ud over praksis i mange andre sammenlignelige organisationer, institutioner eller forvaltninger. Kommissionen er naturligvis fortsat åben for at drøfte yderligere forbedringer, hvis og når det er nødvendigt."

 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024