Klimarådets formand: Lavere hastighedsgrænser kan være et godt klimaredskab, mens bilerne stadig er sorte

Det kan være fornuftigt at sænke hastighedsgrænserne for at opnå CO2-reduktioner, lyder det fra Klimarådets formand, efter at flere økonomer har kritiseret kommunerne for at gøre netop det. 

En lang række kommuner vil have sænket hastighedsgrænsen på motorvejene. Fin idé, mener Klimarådet. 
En lang række kommuner vil have sænket hastighedsgrænsen på motorvejene. Fin idé, mener Klimarådet. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Daniel Bue LauritzenMorten Øyen

Kommunernes idéer om hastighedsnedsættelser på vejene er blevet mødt med kritik for at være dyr og dårlig klimapolitik fra flere toneangivende økonomer.  

Men spørger man regeringens rådgivere i Klimarådet, er det slet ikke så dumt igen, når kommune efter kommune foreslår at sænke fartgrænsen på alt fra kommunens egne veje til det statslige motorvejsnet.  

“Jeg er umiddelbart ikke enig med dem (kritikerne, red.). Så længe vi har biler, der kører på benzin og diesel, er det med til sænke udledningerne fra transporten,” siger Klimarådets formand, Peter Møllgaard.

Udtalelsen falder i et interview om, hvordan kommunerne bør gå til arbejdet for at nedbringe deres CO2-udledning, som alle kommuner nu har egne mål om. 

I den sammenhæng har professor ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau samt topøkonomer i både Cepos og Kraka udtalt sig kritisk om kommunernes interesse for at sænke hastighedsgrænserne som middel til at nå deres ambitiøse klimamål. 

{{toplink}}
Læs også

Værktøjet er da også i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets katalog over potentielle klimatiltag kategoriseret som et af de absolut dyreste i værktøjskassen, fordi værdien af bilisternes tidstab langt overstiger CO2-gevinsterne. 

Ikke desto mindre mener Peter Møllgaard ikke, at man kan afvise idéen som et udmærket klimatiltag i den givne situation, hvor der stadig mangler politik, der kan bringe Danmark i mål med klimamålene i både 2025 og 2030. 

“Det kan godt være, at det i en eller anden forstand er second best, men i forhold til praktisk politik, hvor vi jo ikke lige har fået reguleret transportsektoren på den optimale måde endnu, så kan det være et godt redskab,” siger formanden, der dog understreger, at Klimarådet ikke har lavet egentlige analyser af tiltaget. 

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024