København vil være verdens første CO2-neutrale hovedstad
Kasper Frandsen
NyhedsredaktørEnergibesparelser
230.000 tons CO2
Energibesparelser i kommunen som virksomhed
19.000 tons CO2
Konvertering af biomasse
300.000 tons CO2
Geotermi
25.000 tons CO2
Solvarme
1.000 tons CO2
Varmepumper og elpatroner
65.000 tons CO2
Forbedret affaldssortering
9.000 tons CO2
Yderligere vindmøllekapacitet
925.000 tons CO2
Byudvikling
30.000 tons CO2
Reduktion i vejtransport
150.000 tons CO2
Kommunen forventer at satse på flere forskellige fronter for at nå målet. Blandt andet skal masser af hustage dækkes af grønne planter, vindmøllekapaciteten skal op, skoleelever skal undervises i bærerdygtighed, og virksomheder skal have konsulentbistand.
Målsætningen er, at kommunens CO2-udslip frem til 2015 skal være nedsat med 20 pct., og i 2025 skal byen være fuldstændig CO2-neutral. Teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R) mener, at byen har en fordel med f.eks. energieffektive kraftvarmeværker og borgernes vilje til ændringer.
"Der er en spirende vilje blandt københavnerne til at gøre en forskel og selv træffe nogle klimavenlige valg," siger Klaus Bondam til Information.
Omlægning af elproduktion
I dag kommer ca. halvdelen af hovedstadens CO2-udledning fra elforbruget, hvoraf ca. 75 pct. kommer fra fossile brændstoffer. Derfor er det ifølge kommunens plan uhyre vigtigt, at der satses endnu mere på vindmøller end hidtil.
13 pct. af hovedstadens elforbrug kommer i dag fra vindmøller, men i 2025 skal vindmøllerne levere, hvad der svarer til kommunens samlede elforbrug. Det skal både komme fra igangværende og nye projekter.
Samtidig skal der udelukkende fyres biomasse ind i bl.a. Amagerværket, og der skal hentes mere varme fra affaldsforbrændingen og fra undergrunden.
Elbiler og grøntbyggeri
Person- og varebiler står for omkring 15 pct. af Københavns CO2-udslip. Derfor vil kommunen gøre det mere attraktivt for københavnerne at droppe bilen og i stedet stige op på cyklen eller tage bussen eller toget.
Derfor skal anlægges nye cykelstier, det skal være nemmere at tage cyklen med i toget og der skal være bedre cykelparkering.
De biler, der bliver tilbage på vejene, skal i højere grad køre på el eller brint. Derfor vil kommunen gøre det mere attraktivt med en bedre infrastruktur i form af optanknings- og ladestationer. Målet er, at 85 pct. af alle bilerne i kommunen i 2015 kører på el eller brint.
Klimamålet vil kun nås ved en markant indsats over for byggeriet. Derfor skal alt kommunalt ejet eller støttet nybyggeri være lavenergiklasse 1 fra 2010.
Klimarådgivning
Også erhvervslivet er en vigtig faktor i kampen mod CO2-udslippet, da Københavns virksomheder i dag står for 70 pct. af elforbruget og 35 pct. af varmeforbruget.
Derfor får ca. 500 virksomheder tilbud om at blive såkaldt KLIMA+ virksomheder, der blandt andet får mulighed for at gratis klimarådgivning og økonomiske besparelser.
Københavnerne skal også i bred almindelighed have adgang til rådgivning, som kan hjælpe til el- og varmebesparelser, grønnere transportvalg, bedre affaldssortering. Det blandt andet komme fra kampagner over internettet, besøg af energirådgivere og undervisning af børn og unge i bærerdygtighed.
Fra næste uge sendes planen i en offentlig høring blandt borgerne.