Lokale 3F’ere trodser fagbosser og iværksætter nej-kampagne på gaden
I København vil flere ansatte og medlemmer af 3F de næste to dage gå på gaden for at mobilisere nej-stemmer til afstemningen på onsdag. Også afdelinger i Esbjerg og Århus anbefaler medlemmerne at stemme nej.
Rikke Brøndum
Journalist og redaktørMens fagbevægelsens top fortsat anbefaler danskerne at stemme ja til onsdagens afstemning, går 3F’ere i København de næste to dage på gaden med flyers med det stik modsatte budskab.
Det er lokalforeningen 3F København, som står bag arrangementet efter i flere uger at have prydet sin bygning med et stort nej-banner.
”Når først vi afgiver mere suverænitet til EU, er det umuligt at få igen. Vi mener af princip ikke, at EU skal have mere indflydelse,” siger formand John Egebjerg og afviser, at det vil gavne hans medlemmer i form af nye arbejdspladser at afskaffe forbeholdet. Det er ellers et af de argumenter, som 3F’ernes kollegaer i Dansk Metal bruger.
”Men historierne om virksomheder, som går glip af ordrer på grund af forbeholdet, har vi ikke kunnet bekræfte. Udbuddene handler om industri og ikke om forsvar, og dem kan virksomhederne godt deltage i,” siger John Egebjerg.
Medlemmer i de afdelinger, som anbefaler et nej:
3F København: 14.500
BJMF: 9.000
3F Logistik Århus: 7.135
3F Transport Esbjerg: 25
Også 3F’s byggeafdeling i København, BJMF, samt 3F Esbjerg Transport – hvis formand Jakob Lykke selv er socialdemokratisk byrådspolitiker – anbefaler at stemme nej.
Det samme gælder afdelingen for byggeri og logistik i Århus, hvor formand Thorkil Jansen peger på, at en enig bestyrelse besluttede sig for at anbefale medlemmerne et nej efter FH's formand anbefalede et ja tilbage i marts.
”Da valget blev skrevet ud, mente vi ikke, at vi skulle forholde os til spørgsmålet. Men da Lizette hurtigt anbefalede et ja, blev vi enige om, at vi også skulle forholde os til det. Og alle vores 37 bestyrelsesmedlemmer er helt enige i den her sag," siger han.
Selv har afdelingen ikke planlagt aktiviteter med flyers eller andet, men holdt sig til at kommunikere sit budskab via brev til medlemmerne og på Facebook.