Ny kommissærs skærmundersøgelse må ikke stå i vejen for politisk handling, siger børneorganisationer

Hos Red Barnet og Børns Vilkår er man positivt stillet over udsigten til en bred undersøgelse af skærmtid og sociale medier på tværs af hele EU. Men politikerne må hverken glemme at handle eller miste grebet om tech-giganterne, lyder budskabet.

Politikerne må ikke glemme at skride ind over for tech-giganter, bare fordi EU vil indsamle evidens på området, lyder budskabet fra Red Barnet og Børns Vilkår.
Politikerne må ikke glemme at skride ind over for tech-giganter, bare fordi EU vil indsamle evidens på området, lyder budskabet fra Red Barnet og Børns Vilkår.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Ella Hjalmsrud Jørgensen

Ursula von der Leyen ønsker med sit nye kommissærhold et fokus på det digitale områdes påvirkning på børnelivet.

Den ungarske sundhedskommissær, Oliver Varhelyi, skal indlede en undersøgelse af sociale mediers påvirkning af vores trivsel på tværs af EU. 

Det skal være med et fokus på de unge, og undersøgelsen skal "starte en evidensbaseret samtale om overdrevent skærmbrugs påvirkning af mental sundhed", fremgår det af von der Leyens opgaveliste til kommissæren

En opgave, som en række andre kommissærer fra ligestillingsområdet såvel som ungdoms- og kulturområdet skal biddrage til.

{{toplink}}

Børneorganisationer ser positivt på det fokus, kommissionsformanden efterspørger.

"Der er stærk værdi i, at von der Leyen direkte sætter det på dagsordenen ved at bede kommissæren om at fokusere på netop skabe en debat - en debat som store tech-virksomheder meget gerne vil undgå," siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

For Red Barnet er det også vigtigt, at tech-virksomhederne kommer i kommissærernes søgelys.

”Det er vigtigt, at den nye kommission har et skarpt fokus på børns brug af skærm, sociale medier og hvordan det påvirker deres trivsel. Men kommissionens mål om at lave en ny undersøgelse må på ingen måde stå i vejen for politisk handling, ” siger Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen og tilføjer:

”Tech-giganterne gør ikke nok for at sikre børn og unges tryghed online. Det kræver omfattende regulering, og at EU tager et opgør med tech-giganternes fastholdelsesmekanismer, manglende indholdsmoderation og ineffektive aldersverificering."

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024