Redegørelse på trapperne i våbensag: Det holder vi øje med
Tirsdag vil forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen fortælle partier og presse om redegørelsen for den omstridte våbensag. Her er de vigtigste spørgsmål, den gerne skulle give svar på.
Katrine Falk Lønstrup
JournalistKasper Frandsen
NyhedsredaktørAndreas Krog
RedaktørHvor gik det galt, og hvem får ansvaret?
Det er den korte version af, hvad Folketinget og offentligheden formentlig snart bliver klogere på i den såkaldte våbensag.
Tirsdag er forsvarsordførere og finansordførere fra partierne i forsvarsforligskredsen nemlig inviteret til møde klokken 13.30 med forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen (V) om sagen, hvor Ellemann har givet Folketinget forkerte oplysninger i en sag om hasteindkøb af israelske våben til en værdi af 1,7 milliarder kroner.
Her vil ministeren fortælle partierne om den redegørelse, som hans vikar, Troels Lund Poulsen, bestilte fra sit embedsværk før sommerferien efter pres fra Folketinget. Umiddelbart derefter vil der være en kort briefing for pressen.
Den politiske aftale om våbenindkøbet blev indgået i januar, umiddelbart før Ellemann måtte sygemeldes med stress.
I mellemtiden har Altinget afdækket, at Ellemann og hans ministerium på centrale punkter gav Folketinget forkerte oplysninger, da regeringen anbefalede Folketinget at godkende valget af den kontroversielle israelske våbenproducent Elbit Systems som leverandør.
Nu bliver det en af Ellemanns første opgaver efter sin sygeorlov at forklare Folketinget og offentligheden, hvad der er op og ned i sagen.
Foreløbig har han sagt, at han alene har viderebragt de informationer, han har fået fra sit ministerium og Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
Alligevel står spørgsmålene i kø, inden redegørelsen lander hos politikerne.
Her er de vigtigste.
Sagen kort
Da Ellemann og hans ministerium i januar anbefalede Folketingets partier at godkende indkøb af kanoner og raketkastere fra en kontroversiel israelske våbenproducent under stort tidspres, gav de forkerte informationer.
Folketinget fik at vide, at tilbuddet ville udløbe få dage senere, hvilket senere viste sig ikke at være rigtigt.
Læs historien her.
Ministeriet oplyste også til Folketinget, at der var indhentet tilbud fra flere forskellige leverandører. Men de pågældende leverandører har ikke kunnet genkende den udlægning.
Læs historien her.
Nu skal Ellemann forklare sig i sagen.
Hvad vidste Jakob Ellemann-Jensen?
Jakob Ellemann-Jensen selv har sagt, at han alene videregav de oplysninger, han fik af embedsmændene i sit departement og sin indkøbsstyrelse.
Hvordan underbygger redegørelsen det? Hvad fortæller den om, hvad Ellemann vidste? Og i hvor høj grad har han som minister udfordret sit embedsværk og stillet de rette spørgsmål?
Jakob Ellemann-Jensen skulle ifølge flere ordførere have sagt til dem ved et møde, at den korte tidsfrist fra israelerne var årsagen til, at våbenindkøbet skulle gå overordentligt hurtigt. Men ifølge Ellemann selv, videregav han altså blot oplysninger, som han fik af embedsmændene i Forsvarsministeriet.
Er den forklaring rigtig, kan det være en plausibel undskyldning, vurderer en juraprofessor. Han peger dog også på, at man som minister har ansvar for at indrette sig, så man får de rette oplysninger.
Det er tidligere set, at ministre er blevet væltet for at give vildledende oplysninger til Folketinget. Det er dog ikke nogen oplagt risiko for Ellemann, som er del af en flertalsregering.
Hvilket ansvar har embedsværket?
Hvis redegørelsen bekræfter Ellemanns udlægning om, at han videregav oplysninger i god tro, retter søgelyset sig naturligt mod embedsværket.
For hvordan gik det til, at ministeren blev sendt i byen med forkerte oplysninger til Folketinget – både om israelernes tidsfrist for tilbuddet, der reelt var længere, end Folketinget fik oplyst, og oplysningen om et andet tilbud fra en fransk våbenproducent, som tilsyneladende aldrig blev indhentet?
De oplysninger og den endelige anbefaling om at vælge Elbit Systems er gået igennem flere led, inden de først landede på Ellemanns bord og siden blev fremlagt for politikerne.
Først i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Og efterfølgende i Forsvarsministeriet.
Det bliver især interessant at se, hvilken rolle Forsvarsministeriets departementschef, Morten Bæk, har i sagen. Som øverste ansvarlige for embedsværket og Ellemanns nærmeste embedsmand er det nemlig en af hans hovedopgaver at sikre, at ministeren får korrekte oplysninger.
En tak længere nede i hierarkiet har den øverste chef for FMI, Kim Jesper Jørgensen, ansvar for at sikre, at departementet får de rigtige oplysninger fra styrelsen.
Så hvem vidste hvad? Hvem har eventuelt forsømt sin pligt til at beskytte ministeren imod at få og videregive forkerte oplysninger?
Hvem har stået bag sagens centrale dokumenter, som Folketinget fik udleveret?
Blandt de centrale dokumenter i våbensagen er det notat, der blev givet til forsvarsforligskredsen på mødet, hvor den politiske beslutning blev truffet, og de to aktstykker, som forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen få dage efter sendte til godkendelse i Folketingets Finansudvalg.
I de dokumenter står der nemlig, at Elbits Systems tilbud udløb 31. januar 2023, selvom Altinget efterfølgende har kunnet afdække, at det først udløb fem måneder senere, 30. juni 2023. Og så fremgår både leveringstider og priser fra alle tre våbenleverandører, hvor den ene af de tre altså afviser at være blevet kontaktet af Danmark.
Hvordan er de dokumenter blevet til? Hvem har udarbejdet dem? Hvordan endte de fejlagtige oplysninger i dokumenterne og på ministererens bord? Hvem har godkendt dem? Og hvorfor var der ikke nogen, der opdagede fejlene?
Hvordan indhentede regeringen tilbud på våbnene?
Inden Danmark besluttede at købe artilleri for 1,74 milliarder hos den israelske våbenproducent, undersøgte Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) det internationale våbenmarked.
Folketingets partier fik i hvert fald at vide, at der var blevet indhentet tilbud fra tre forskellige leverandører. Og at Elbit Systems tilbud var det bedste af de tre.
Men siden har en af de leverandører, franske Nexter Systems, altså afvist, at de overhovedet blev spurgt, da Forsvaret akut manglede 19 artillerikanoner.
Derfor er et helt centralt spørgsmål, hvor de konkrete priser og leveringstider, som Forsvarsministeriet har brugt til at overbevise Folketinget om at købe våben fra Israel, så kommer fra?
Fik israelske Elbit Systems særbehandling?
Et andet interessant spørgsmål er, om den israelske våbenproducent Elbit Systems fik decideret særbehandling. Det er der nemlig noget, der tyder på.
Blandt andet besøgte flere chefer fra Forsvaret Elbit Systems, få uger før israelerne landede en milliardordre fra Danmark. Faktisk befandt to chefer sig i Israel, netop på tidspunkt hvor den israelske leverandør blev bedt om at levere et tilbud.
Omvendt ser det ud til, at mails fra israelernes konkurrenter, franske Nexter Systems og sydkoreanske Hanhwa, blev ignoreret i flere omgange af embedsværket i FMI.
"Man har haft et ret intensivt forløb med Elbit. De andre har man skøjtet henover. Jeg glæder mig til at høre, om den fungerende forsvarsminister er tilfreds med denne her form for markedsafsøgning," sagde forsvarsordfører Carsten Bach (LA) i juni.
En ekstra krølle er, at den danske stat gennem flere år havde haft en tvist med netop Elbit, som lagde sag an mod Danmark, fordi vi tidligere havde aflyst en kontrakt med firmaet om levering af våben.
Umiddelbart før aftalen om den nye ordre, som regeringen og Folketinget blev enige om i januar i år, landede Danmark og Elbit pludselig forlig i den gamle sag. Det har flere ordførere undret sig over, og måske kan redegørelsen sige noget om, hvorvidt de to sager har nogen forbindelse.