Trafikaftale gemmer penge til IC4-kollaps

IC4: Der er for 745 millioner kroner ubrugte midler i den netop indgåede trafikaftale. Det er godt at lægge lidt til side, hvis nu IC4 bliver skrottet, lyder forklaringen fra Socialdemokraterne og Radikale.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen
Hvis IC4-togene bliver lagt i graven, er der stadig penge til nyt materiel i ny trafikaftale.

Her er regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti nemlig enige om afsættte midler til en "materielreserve", der kan bidrage til at håndtere fremtidige udfordringer.

Radikales trafikordfører Andreas Steenberg fortæller, at den netop er afsat med henblik på en eventuel skrotning af de skandaleombruste IC4-tog.

"Materielreserven er tiltænkt en situation, hvor IC4 ikke kommer ud at køre. Hvis det ender sådan, står vi med med et kæmpe problem, for så er der simpelthen ikke nok tog," siger han til Altinget | Transport.

Af aftaleteksten fremgår det således også, at materielreserven er motiveret på grundlag af "stor usikkerhed om den fremtidige materielsituation". Men det fremgår ikke, hvor meget man forventer at afsætte med henblik på indkøb af materiel. Ikke desto mindre har forligspartierne valgt kun at bruge godt halvdelen af den 1,5 milliard kroner som kredsen ellers råder over i årene 2013-15. Derfor er der 745 udisponerede millioner tilbage at gøre godt med de kommende år.

Materielreserven er tiltænkt en situation, hvor IC4 ikke kommer ud at køre. Hvis det ender sådan, står vi med med et kæmpe problem, for så er der simpelthen ikke nok tog.

Andreas Steenberg
Trafikordfører (R)

DTU-konklusion i næste uge
Og allerede i næste uge, kan de midler blive aktuelle. For her mødes forligskredsen bag IC4 med den forskergruppe fra DTU, som gennem flere måneder har undersøgt problemerne med IC4's computere. DTU's konklusioner er endnu ukendte, men ikke desto mindre kan en negativ konklusion være så alvorlig, at IC4 ikke kommer på skinnerne igen.

Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, frygter således også for en negativ konklusion, men han mener ikke, at materielreserven som udgangspunkt kun er besluttet med det ene formål at komme en eventuel IC4-skrotning i møde.

"Materielreserven handler ikke kun om IC4. Det kan være mange andre ting, eksempelvis til letbaner i fremtiden," siger han.

SR: Trafikmilliard ikke Atkins-midler
Hvis DTU imidlertid siger god for IC4-computeren, vil det dog stadig være forbundet med omkostninger for DSB at få IC4 på skinner igen. Rådgivningsfirmaet Atkins vurderede i efteråret 2011, at det vil koste mellem 400 og 800 millioner kroner at få IC4 i drift igen. Den regning har været på bordet under de netop overståede forhandlinger, men Enhedslisten og Dansk Folkeparti afviser hårdnakket, at midlerne skal bruges til at reparere IC4-togene.

Både Radikale og Socialdemokraterne er også indforstået med, at materielreserven ikke er afsat til at få IC4 på skinner, men de to partier vil dog udelukke muligheden, hvis det bliver nødvendigt.

"Jeg vil ikke sige, at nu skal vi til at finde penge til IC4 her, når Dansk Folkeparti og Enhedslisten er så åbenlyst imod det," siger Rasmus Prehn, der peger på, at der ind imellem kommer noget tilbageløb til Infrastrukturfonden, som ellers stort set er tom.

"Så det er en mulighed, at vi kan finde pengene dér," siger han.

Midlerne i Infrastrukturfonden ligger således i den anden brede forligskreds bag "En grøn transportpolitik", hvor Enhedslisten - som eneste parti - står uden for. Andreas Steenberg mener ligeledes, at det er her midlerne bør findes, fordi Venstre og Konservative også bærer en stor del af ansvaret for IC4-skandalen:

"Det er klart, at jeg ikke udelukker, at trafikmilliarden kan hjælpe IC4. For som politiker er det dumt at udelukke noget. Man skal jo gerne finde løsninger på problemer, men jeg vil holde meget stædigt fast i, at Venstre og Konservative skal tage sin del af ansvaret for IC4-problemerne," siger han.

V: Ingen penge til usikre tog
Men der er ikke umiddelbart stor vilje til at finde penge til IC4, hvis man spørger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen. Partiet er således "meget skeptisk" over for at bruge flere penge på IC4, som man mener helt grundlæggende er "et dårligt projekt."

"Vores udgangspunkt er, at vi ikke har i sinde at finde flere penge til IC4. Men det er klart, at der vil komme en politisk forhandling," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han mener, at 400-800 millioner kroner er et meget stort beløb, når der ikke er sikkerhed for, at IC4 bliver pålideligt.

"Jeg har ikke set Atkins garantere, at når de penge er brugt, så er alt godt. Tvært imod vil IC4's pålidelighed være meget lav i mange år frem," siger han.

Forligspartierne mødes for at drøfte IC4's fremtid 20. juni.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024