Udviklingschef: Cepos skyder med forkerte påstande
REPLIK: Det er lærernes afgørelse og valg at sætte mål for deres elever, og de kan være forskellige fra elev til elev eller ens for flere elever. Det er ikke ideologi, men didaktik, skriver VIA University Colleges udviklingschef, Andreas Rasch-Christensen.
Line Jenvall
RedaktionsassistentAf Andreas Rasch-Christensen
Forsknings- og udviklingschef ved VIA University College
Forleden bragte Altinget en klumme af Cepos' forskningschef, Henrik Christoffersen. I den beskriver han, at jeg argumenterer imod, at der skal være individuelle mål for skolens elever.
Det gør jeg i sagens natur ikke. Eleverne har jo deres mål i de obligatoriske elevplaner, og på den måde er der mål for alle elever.
Der kan selvfølgelig være grupper af elever, der har samme mål. At man skal læse tekster og bruge dem i hverdagssammenhænge i danskundervisningen i indskolingen kan gælde for mange elever.
Send dit indlæg til [email protected].
Målet betyder jo ikke, at de lærer eller kan det samme.
Følgelig går læreren også i dialog med eleverne om, hvor undervisningen har bragt dem hen, og hvordan der kan arbejdes videre fremadrettet. Men det betyder ikke, at målene skal være forskellige for alle elever.
At man skal læse tekster og bruge dem i hverdagssammenhænge i danskundervisningen i indskolingen kan gælde for mange elever. Målet betyder jo ikke, at de lærer eller kan det samme.
Andreas Rasch-Christensen
Forsknings- og udviklingschef hos VIA University College
Målene kan også konkretiseres eller ændres for enkelte elever, men det er lærerens afgørelse og valg. Det er ikke ideologi. Det er didaktik.