Vælgerne afviser grøn omlægning af registreringsafgift
Agnete Finnemann Scheel
Det er lidt mærkeligt at tale om en provenuneutral omlægning, når man fra man annoncerer omlægningen, til man udfører den, har hævet prisen for bilejerne med en milliard.
Torsten Schack Pedersen
Skatteordfører for Venstre
Mere end halvdelen af de danske vælgere mener, at registreringsafgiften samlet set bør falde. Ikke stige. Ikke være provenuneutral. Den bør falde.
Det viser en meningsmåling foretaget af A&B Analyse for Altinget.dk.
Samtidig advarer klimaeksperter mod, at regeringens grønne, provenuneutrale omlægning ikke nødvendigvis vil mindske CO2-udledningen, men tværtimod øge den. Skal reformen overhovedet have en grøn effekt, skal den faktisk stige, mener den grønne tænketank CONCITO.
Så kommer regeringen overhovedet til at lytte til de opråb?
"Ja, vi lytter til begge sider. Det er også derfor, det giver god mening med sådan en provenuneutral omlægning, som regeringen lægger op til," siger SF's skatteordfører, Jonas Dahl.
Naturligt ønske fra bilejere
Og det er nu heller ikke, fordi vælgernes ønske om en lavere afgift får regeringen til at se rødt. Sådan lyder det fra kollegaen hos Radikale Venstre Nadeem Farooq.
”Det kommer ikke bag på mig, at der er flere danskere, som ønsker, at registreringsafgiften skal falde. Jeg er imidlertid optaget af at finde en rigtig god løsning, som sikrer, at også bilbranchen bidrager til den grønne omstilling," siger Nadeem Farooq.
Regeringens skatteordfører og skatteminister Holger K. Nielsen (SF) har ikke yderligere kommentarer til den planlagte omlægning af registreringsafgiften, som er varslet i regeringsgrundlaget.
Også oppositionen kører i frigear, indtil der ligger et konkret lovforslag. Skatteordfører Torsten Schack Pedersen (V) mener dog, at regeringen er upræcis i sin formulering. For med de nye regler for leasing af biler er der allerede sendt en ekstraregning til bilejerne, mener han.
”Det er lidt mærkeligt at tale om en provenuneutral omlægning, når man fra man annoncerer omlægningen, til man udfører den, faktisk har hævet prisen for bilejerne med en milliard,” siger Torsten Schack Pedersen.
Bedre end ingenting
Hos FDM mener afdelingschef Torben Lund Kudsk, at smertegrænsen for bilafgifter er nået.
”Vi så gerne, at der kom lavere beskatning, men hvis ikke det kan lade sig gøre, så er en provenuneutral omlægning bedre end ingenting,” siger Torben Lund Kudsk.
Inden for de rammer ser FDM gerne, at regeringen beskatter bilerne, efter hvor meget CO2 hver enkelt model udleder.
”Beskatnigen skal afhænge af nogle fysiske parametre, så som hvor meget CO2 bilen udleder, hvilke partikler den udleder, og hvor sikker den er, og ikke om den har været dyr eller billig fra fabrikken,” siger Torben Lund Kudsk.
FDM ser også gerne, at det bliver en teknologineutral omlægning, hvor alle nye teknologier får den samme beskatning på basis af CO2-udledningen.
Det er endnu uvist, hvornår der kommer et lovforslag fra regeringen.
SPØRGSMÅL: Regeringen ønsker at omlægge bilernes registreringsafgift, så de miljøvenlige biler bliver billigere, mens de som forurener mere, skal blive dyrere. Hvilke af følgende udsagn er du mest enig i?
8,4 procent Registreringsafgiften bør samlet set stige
34,7 procent Registreringsafgiften bør samlet set forblive på
samme niveau som i dag
51,3 procent Registreringsafgiften bør samlet set
falde
5,6 procent Ved ikke
Meningsmålingen er foretaget blandt 1174 respondenter.