Helvegs ministerium taber terræn
MAGTHIERARKI: Klima-, Energi- og Bygningsministeriet er faldet til en bundplacering på Altingets magtliste over de danske ministerier. Til gengæld er ministeriets øverste chef, Thomas Egebo, med i den mere magtfulde ende blandt departementscheferne.
Mads Bang
JournalistMorten Øyen
RedaktørMens toppen af ministeriernes magthierarki nærmest er givet på forhånd, så falder Klima- og Energi- og Bygningsministeriet til en bundplacering. Sådan lyder vurderingen fra Altingets magtpanel.
- Erhvervs- og Vækstministeriet, Michael Dithmer
- Økonomi- og Indenrigsministeriet, Sophus Garfiels
- Beskæftigelsesministeriet, Peter Stensgaard Mørch
- Finansministeriet, Martin Præstegaard*
- Udenrigsministeriet (og Handels- og udviklingsministeriet), Ulrik Vestergaard Knudsen
- Statsministeriet, Christian Kettel Thomsen
- Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, Thomas Egebo
- Skatteministeriet, Jens Brøchner
- Ministeriet for Børn og Undervisning, Jesper Fisker
- Transportministeriet, Jacob Heinsen
*Mange paneldeltagere har valgt ikke at vurdere Martin Præstegaard, der netop er tiltrådt.
Altinget har bedt et panel bestående af topfolk fra organisationer, eksperter, centrale politikere og iagttagere om at vurdere ministeriernes hierarki og departementschefernes evne til at skabe resultater. Resultatet er en liste, hvor Statsministeriet flankeres af de to tunge økonomiske ministerier Finansministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Næsten helt i bund på listen finder man Klima-, Energi- og Bygningsministeriet på en delt 17. plads. Kun to ministerier har en lavere placering.
Altinget har samlet et panel af 40 topfolk fra organisationer, eksperter, politikere med erfaring fra Folketingets Finansudvalg eller faste regeringsudvalg, iagttagere og tidligere topembedsmænd. Ni af deltagerne har ønsket at være anonyme. Du kan se hele listen over paneldeltagere på Altinget.dk.
Deltagerne er blevet bedt om at vurdere ministeriernes interne hierarki og departementschefernes evne til at skabe resultater for deres minister.
Poul Erik Mouritzen, professor ved institut for Statskundskab på SDU, forklarer, at en tidligere kortlægtning af, hvad der giver ministerierne indflydelse, især pegede på to ting:
1 Statsministeriet
2 Finansministeriet
3 Økonomi- og Indenrigsministeriet
4 Udenrigsministeriet
4 Erhvervs- og Vækstministeriet
6 Skatteministeriet
7 Justitsministeriet
7 Beskæftigelsesministeriet
9 Forsvarsministeriet
10 Social- og Integrationsministeriet
10 Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
12 Uddannelses- og Forskningsministeriet
13 Ministeriet for Børn og Undervisning
14 Transportministeriet
15 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
16 Miljøministeriet
17 Kultur- og Kirkeministeriet
17 Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
19 Handels- og Udviklingsministeriet (under Udenrigsministeriet)
20 Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og Minister for Nordisk samarbejde
Kilde: Altingets panels vurdering af ministeriernes hierarki.
Klimasagen har ikke samme bevågenhed, som den havde for bare et par år siden. Der var klima det, alle talte om.
Peter Mose
Partner i Hegelund & Mose, forfatter
”Det ene er personbundet, og det andet er det strukturelle: Er der nogle regler, som strukturelt placerer ministeriet centralt,” forklarer Poul Erik Mouritzen.
Han peger på, at en række regler for eksempel gør Justitsministeriet centralt i hele lovarbejdet, mens Finansministeriet har en helt central rolle, da den står for finansloven. Ser man alene på det strukturelle, ville det faktisk være Finansministeriet, som ville være mest magtfuldt, da det sidder med alle bevillingerne på finansloven.
”Jeg mener, at det er det strukturelle, der er det afgørende. Et stærkt ministerium får ofte en stærk og erfaren minister, og det er kombinationen af det, som er afgørende,” siger Poul Erik Mouritzen.
Dagsorden er ændret
Klima- Energi- og Bygningsministeriet endte i 2012 på 11. pladsen på Altingets magtliste. Det var efter regeringsskiftet, hvor hele bygningsområdet var blevet tilføjet ministeriets portefølje, og ministeren hed Martin Lidegaard (R). Og så var det kun få måneder efter, den store energiaftale var blevet indgået.
Siden har ministeriet haft vanskeligt med at sætte en offensiv dagsorden, og har i den brede offentligthed nok mest gjort sig kendt på ”solcelle-sagen”. Der er dog også en større fortælling, der er med til at tegne billedet, vurderer Peter Mose, partner i Hegelund & Mose, og forfatter til ”Javel, hr. minister” om de danske ministerier.