Manglende samarbejdsvilje sender mindreårige i fængsel

STRAF: Kriminelle unge, der ikke i tilstrækkelig grad samarbejder om anbringelse på en pædagogisk institution, ender ofte med at afsone i fængsler. Men også manglende kommunal betalingsvilje sender unge i fængsel.

En dom skal afsones. Hvis ikke det kan foregå på en pædagogisk institution eller med fodlænke i hjemmet, ender unge og børn mellem 15 og 17 år i fængsel som sidste mulighed. 
En dom skal afsones. Hvis ikke det kan foregå på en pædagogisk institution eller med fodlænke i hjemmet, ender unge og børn mellem 15 og 17 år i fængsel som sidste mulighed. Foto: Colourbox
Kim Rosenkilde

Hver dag sidder i gennemsnit mere end 12 børn og unge under 18 år indespærret i danske fængsler og arresthuse.

Fakta
Antal mindreårige i fængsler/arresthuse
(Gennemsnit per dag)

2010: 20,1
2011: 10,5 
2012: 11 
2013: 12,1
2014: 9,1 
2015: 12,7*

*Tal for 2015 er baseret på årets 2 første kvartaler

Kilde: Kriminalforsorgen

Det på trods af et bredt politisk ønske om at holde mindreårige ude af fængslerne, og at regionerne samtidig melder om ledig kapacitet på de sikrede institutioner.

Fakta
Alder ved indsættelse i fængsel

Aldersfordeling i de 64 sager i Kriminalforsorgens redegørelse

15 år:   2 (3,1 pct.)
16 år: 15 (23,4 pct.)
17 år: 47 (73,4 pct.) 

Kilde: Kriminalforsorgen

Ind til nu har der manglet viden om årsagerne til, at unge under 18 år afsoner i fængsler frem for på de socialpædagogiske alternativer. Men en ny redegørelse fra Kriminalforsorgen kaster lys over området.

En af hovedårsagerne er ifølge Kriminalforsorgen, at myndighederne ikke kan få de unge til at samarbejde om en institutionsanbringelse, når en dom skal afsones.

Fakta
EL: Minister skal redegøre for fald i brug af strafcelle

Som et tillæg til redegørelsen om de fængslede unge har Kriminalforsorgen gennemgået anvendelsen af isolationsfængsling over for mindreårige.


I kølvandet på et samråd i Folketinget november sidste år bebudede daværende justitsminister Mette Frederiksen, at brugen af såkaldt strafcelle over for de mindreårige indsatte i fængslerne skulle begrænses.

Efterfølgende blev der udsendt et instruks til Kriminalforsorgens institutioner om at begrænse brugen af strafcelle over for de yngste indsatte.

I det opfølgende notat konkludere forsorgen, at ”instruksen om at begrænse brugen af strafcelle overfor unge er blevet fulgt, og at der derfor på nuværende tidspunkt ikke er behov for yderligere tiltag.”

Konklusionen bygger på, at der i perioden fra slutningen af november 2014 til slutningen af februar 2015 kun er rapporteren to tilfælde, hvor mindreårige er placeret i strafcelle. I de første tre kvartaler af 2014 er der til sammenligning registreret 18 tilfælde.

Men det er et noget usikkert grundlag at konkludere ud fra, lyder det fra Enhedslistens Pernille Skipper.

”Vi kan jo reelt ikke vide, om konklusionen holder stik, når der kun er målt på et så kort tidsrum. Jeg tror ikke, at nogen forsker vil accepterer det her som tilstrækkelig valid data,” siger hun.

Pernille Skipper har derfor bedt justitsminister Søren Pind (V) om at redegøre for udviklingen i brugen af strafcelle fra februar og frem til i dag.

Jeg mener ikke, at der findes unge, som ikke bør kunne rummes inden for de pædagogiske institutioner

Inge Bryderup
Professor ved Aalborg Universitet

Enten vender de unge ikke tilbage på Kriminalforsorgens henvendelser, eller også afviser de unge at give samtykke til afsoning på en sikret institution.

Og uden samtykke er der med det nuværende regelsæt ingen andre alternativer end fængsel, lyder det fra Kriminalforsorgen.

”Den klare hovedregel er, at hvis der ikke foreligger samtykke, så skal afsoning ske i Kriminalforsorgens regi. I sidste ende er det jo vores opgave at sikre, at en dom bliver afsonet,” siger Jette Lund-Abelsen, chefkonsulent i Direktoratet for Kriminalforsorgen.

Enkelte af de unge siger direkte, at de foretrækker fængsel frem for en sikret institution, fremgår det af Kriminalforsorgens redegørelse.

Ofte handler manglende samtykke om dårlige erfaringer fra tidligere ophold på en institution eller manglende motivation for at indrette sig efter institutionernes regler og eksempelvis stoppe med at ryge hash.

Vold og røverier i bagagen
Hovedparten af de mindreårige, der indgår i Kriminalforsorgens redegørelse, var fyldt 17 år, inden de begyndte deres afsoning i fængsel. Knap en fjerdedel var fyldt 16, mens der kun indgår to eksempler på 15-årige indsatte i voksenfængsler.

Med i bagagen har de fængslede unge først og fremmest domme for vold eller røveri. Og en række af de unge afsoner i almindeligt fængsel, fordi Kriminalforsorgen har vurderet, at de er uegnet til at afsone andre steder.

Primært fordi myndighederne mener, at der er for stor risiko for, at de unge begår ny kriminalitet, hvis de afsoner uden for fængslets murere.

Andre unge starter deres afsoning på en sikret institution, men ender i fængsel fordi de bryder reglerne ved eksempelvis at stikke af eller begå ny kriminalitet.

I et enkelt tilfælde afsonede en ung på en institution på grund af psykiske problemer, der krævede behandling. Men fordi institutionen ikke kunne tilbyde den rette behandling, endte den unge tilbage i fængsel.

Herudover viser redegørelsen, at i hvert fald tre unge afsonede i fængsel, fordi deres kommune ikke har villet betale for en anbringelse på en institution. Et hensyn der også indgår i flere andre sager.

Men da kommunerne skal betale for den unges anbringelse uanset om det er på en institution eller i et fængsel, formodes det kommunale afslag i højere grad at være baseret på en socialfaglig vurdering frem for økonomiske hensyn.

Børn høre ikke hjemme i fængsler
Blandt de ansatte i landets fængsler er der en udpræget modstand mod at lukke de unge inde i et system, der er målrettet voksne.

Kriminelle mindreårige bør som altoverskyggende hovedregel mødes med en pædagogisk indsats, som fængslerne slet ikke er gearet til, lyder det fra Fængselsforbundets formand Kim Østerbye.

”Problemet er, at fængsler er en hardcore sektor indrettet til voksne. Derfor mener jeg ikke, at det er rimeligt, at vi sender helt unge og børn i fængsel. De skal være på en pædagogisk institution, hvor de kan få en pædagogisk indsats,” siger Kim Østerbye.

Kriminalforsorgen fremhæver, at man som udgangspunkt placerer de mindreårige afsonere på særlige afdelinger i fængslerne, hvor de blandt andet ikke har kontakt med de voksne indsatte.

Netop en sådan kontakt med voksne indsatte ville være et brud med Børnekonvetionen.

Men særlige afdelinger er ikke tilstrækkeligt til at retfærdiggøre, at unge og børn afsoner i fængsler, mener Kim Østerbye.

”De er klart bedre end ingenting. Men jeg mener, at vi som udgangspunkt bør sige, at unge under 18 år er børn, og at vi derfor som udgangspunkt placerer dem i de dertil indrettede lukkede døgninstitutioner med pædagoger,” siger han.

Ekspert: Institutioner er bedre
Kim Østerbye mener dog, at det helt undtagelsesvist kan give mening at placere unge i et fængsel, hvis vedkommende er for farlig eller voldsom til at kunne rummes på en pædagogisk institution.

Den situation burde imidlertid ikke kunne opstå, hvis man spørger professor Inge Bryderup fra Aalborg Universitet, der forsker i ungdomskriminalitet.

”Jeg har i forbindelse med min forskning interviewet nogle af de mest ekstremt kriminelle unge. Og selv de er inden for rækkevidde. Så jeg mener ikke, at der findes unge, som ikke bør kunne rummes inden for de pædagogiske institutioner,” siger Inge Bryderup.

Hun peger på, at de meget kriminelle unge ofte er kendetegnet ved ikke at være alderssvarende modne socialt og følelsesmæssigt, og derfor ikke er i stand til at tage ansvar for deres eget liv.

”Her virker straf og fængsel ikke. Døgn- og sikrede institutioner har langt bedre mulighed for at støtte unge i at blive selvstændige og tage ansvar for deres egne handlinger, sådan at de i fremtiden er bedre rustet til at styre uden om kriminalitet,” siger Inge Bryderup.

Mangel på alternativer
Den vurdering er Enhedslistens retsordfører, Pernille Skipper, helt enig i. Når mindreårige i dag ender med at afsone i fængsler, ser hun det først og fremmest som et udtryk for, at der mangel på socialpædagogiske alternativer.

”Jeg mener ikke, at der findes nogle argumenter for at lade børn og unge afsone i fængsler. Vi ved, hvor skadeligt det kan være for voksne at afsone i et fængsel. Og for børn og unge, som ikke er helt udviklet, er det endnu mere skadeligt,” siger Pernille Skipper.

Hun er til gengæld glad for Kriminalforsorgens redegørelse, som ifølge hende er med til at sikre et overblik og et bedre grundlag for den fremadrettede politiske diskussion om unge fængslede unge.

Også Socialdemokraternes retsordfører Trine Bramsen er glad for, at Kriminalforsorgen har fået baggrunden for mindreåriges afsoning i fængslerne under luppen.

I modsætning til Pernille Skipper mener hun dog, at man kan være nødt til at acceptere, at unge under 18 år i visse situationer kommer i fængsel.

”Der kan være helt særlige tilfælde, hvor man i kortere perioder bliver nødt til at have de unge i fængslerne, hvor de er isoleret fra de voksne indsatte. Men udgangspunktet er, at det må være en absolut nødløsning,” siger Trine Bramsen.

Dokumentation

Kriminalforsorgens redegørelse

Direktoratet for Kriminalforsorgen har gennemgået sager med unge, der påbegyndte deres afsoning i Kriminalforsorgens regi, inde de fyldte 18 år.

Kortlægningen omfatter alle de sager, hvor en ung har afsluttet et ophold i fængsel eller arresthus i perioden 1. november 2012 til 31. oktober 2014. Enten på grund af endt afsoning eller, fordi afsoning efterfølgende er foregået uden for Kriminalforsorgens regi.

I alt omfatter redegørelsen 64 selvstændige sager fordelt på 60 forskellige personer.

Gennemgangen er baseret på de skriftlige akter i de konkrete sager, og de konkrete oplysninger og bagvedliggende overvejelser kan derfor være sparsomt beskrevet.

Hovedårsager til indsættelse i fængsel/arresthus Antal Samlet Procent
Manglende vilje til alternativ anbringelse     27  42 
- Intet samtykke eller manglende vilje til § 78-anbringelse  21 
- Samtykke trukket tilbage     
Uegnet ud fra retshåndhævelseshensyn    14 21,9
Tilbageførsel fra alternativ afsoning    15     23,9    
- Tilbagekaldt fra § 78-anbringelse og overført til fængsel    11
- Tilbagekaldt fra fodlænke og overført til fængsel   2
- Midlertidigt overført fra § 78-anbringelse 
Intet betalingstilsagn     3 4,7
Udvisningsdømte unge uden dansk statsborgerskab     4 6,3 
Udvisningsdømte - officielt over 18 år     1 1,5 
I alt    64 100

Læs hele redegørelsen


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024