Ombudsmanden: Urimelig lang sagsbehandlingstid i politiet
REDEGØRELSE: En omorganisering af kørekort-sager førte til uacceptabel lang ventetid for borgerne, lyder det fra Folketingets Ombudsmand.
Amalie Bjerre Christensen
Market AnalystSagsbehandlingstiden i sager om kørekort har været for lang.
Sådan lyder det fra Folketingets Ombudsmand, der kritiserer politiet for at have haft uacceptabelt lange sagsbehandlingstider i forbindelse med fornyelse og generhvervelse af kørekort.
Den længere sagsbehandlingstid og større sagsophobning opstod, efter politiet lavede en omorganisering og samlede behandlingen af blandt andet kørekort i to administrative centre.
40.000 uafsluttede sager
Ændringen betød, at der i august 2015 var 40.000 uafsluttede kørekort-sager, hvor hver tiende sag havde en behandlingstid på mere end 8 måneder. En sagsbehandlingstid, som ifølge Ombudsmanden var skyld i, at flere borgere, der var afhængige af et kørekort eksempelvis i deres job, kom i klemme.
Ifølge Ombudsmanden har det taget mere end to år at genskabe den normale drift i de respektive centre. Han henviser til, at det skyldes fejlvurderinger og fejlberegninger i planlægningsfasen ved etableringen af de nye centre.
”Når en myndighed bliver omorganiseret, vil det ofte resultere i længere sagsbehandlingstider. Det kan efter omstændighederne accepteres i en kortere periode, men mere end to år, som det var tilfældet ved politiets administrative centre, er alt for længe,” siger Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen i en pressemeddelelse.
I efteråret 2014 blev sager om kørekort, ATK (Automatisk Trafik-Kontrol), tilladelser og våben fra politikredsene vest og øst for Storebælt placeret hos henholdsvis Københavns Vestegns Politi (Administrativt Center Øst) og Midt- og Vestjyllands Politi (Administrativt Center Vest).