Udvalget
svarer
Karsten Lauritzen

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Karsten Lauritzen, om kommentar til henvendelsen af 24/4-19 fra KPMG Acor Tax om yderligere bemærkninger til lovforslaget

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 222, Spørgsmål 22
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. april 2019 fra KPMG Acor Tax, jf. L 222 - bilag 13.

Svar fra mandag den 29. april 2019
KPMG Acor Tax anfører overordnet, at lovforslaget bryder med ligebehandlingsprincippet, at det medfører konkurrenceforvridning mellem medier, og at det vil være svært at administrere for Skattestyrelsen. Afslutningsvis har KPMG Acor Tax en række forslag, som har til formål at eliminere ovenstående forhold.

Ad. Ligebehandlingsprincippet Ligebehandlingsprincippet kræver, at ensartede forhold ikke må behandles forskelligt, og at forskellige forhold ikke må behandles ensartet, medmindre en sådan forskellig behandling er objektivt begrundet.

EU-Domstolen vurderede i dom af 7. marts 2017 i sag C-390/15, RPO, præmis 41 ff., at det indebar en forskellig behandling af ensartede situationer, at momssystemdirektivet tidligere behandlede leverancer af bøger i henholdsvis fysisk og digitalt format forskelligt.

Med lovforslaget tilgodeses ligebehandlingsprincippet derfor for så vidt angår den momsmæssige behandling af trykte og elektronisk leverede aviser, idet trykte og elektroniske aviser efter lovforslaget momsmæssigt behandles ens.

Nulmomsen på aviser har eksisteret i mange år og betyder, at befolkningen har billigere adgang til at holde sig orienteret om aktuelle nyheder. Dette formål må anses for objektivt at begrunde den momsmæssige forskelsbehandling af magasiner/tidsskrifter og aviser.

Formålet er fortsat opfyldt med dette lovforslag, og ligebehandlingsprincippet anses derfor ikke for at være tilsidesat. Lovforslaget sikrer blot teknologineutralitet for aviser.

Ad. Konkurrenceforvridning I forbindelse med Medieaftalen for 2019 – 2023 blev det aftalt at gennemføre en analyse af konkurrenceforholdene mellem traditionelle nyhedsmedier og magasiner. Resultatet af analysen foreligger ikke på nuværende tidspunkt.

Når resultatet af konkurrenceundersøgelsen foreligger, kan forligspartierne tage stilling til, om dette giver anledning til yderligere tiltag.

Ad. Administration Som det fremgår af lovforslaget, vurderes der ikke at være administrative konsekvenser af betydning for Skattestyrelsen. Det skal ses i lyset af, at dels vedrører nulmomsen et relativt lille antal virksomheder, dels at der i Danmark i mange år har været en ordning med nulmoms på trykte aviser. Mange afgrænsningsspørgsmål er der således allerede taget stilling til i praksis.

For så vidt angår spørgsmålet om, hvilke kriterier der vil gælde for afgrænsningen fremadrettet, bemærkes, at det vil være de samme som hidtil når bortses fra, at der fremover ikke skal lægges vægt på en vurdering af, om avisen fremtræder som en avis i teknisk og typografisk henseende. Det må dog forventes, at der vil opstå nye afgrænsningsspørgsmål ved udvidelsen af nulmomsen til elektroniske leverede aviser, som skal afklares i praksis, men som nævnt er der ikke umiddelbart grundlag for at mene, at dette vil indebære administrative konsekvenser af betydning.

Ad KPMG Acor Tax’ forslag KPMG Acor Tax foreslår, at der indføres nulmoms på alle nyhedsmedier.

Hertil bemærkes, at den danske nulmoms er en såkaldt stand-still bestemmelse. Det vil sige, at Danmark ikke må udvide nulmomsens anvendelsesområde, da stand-still bestemmelsen så falder bort. KPMG Acor Tax’ forslag vil således betyde, at nulmomsen på aviser falder bort, hvorefter aviser skal pålægges moms.

KPMG Acor Tax foreslår, at der alternativt indføres en reduceret momssats på 5 pct. på alle nyhedsmedier.

Hertil bemærkes, at EU-reglerne på momsområdet giver et medlemsland mulighed for at indføre op til to reducerede satser, som mindst skal være 5 pct. Samtidig skal det fradragsberettigede beløb (købsmomsen) kunne indeholdes i det beløb, der opkræves moms for (salgsmomsen). Idet momssatsen på alle momspligtige varer og ydelser i Danmark er 25 pct., vil det som udgangspunkt ikke være muligt at indføre en reduceret momssats på 5 pct. Det skyldes, at fradraget for købsmomsen må forventes at overstige salgsmomsen, hvormed virksomheden vil have løbende negativ moms, som vil blive udbetalt fra staten.

Afslutningsvis bemærkes, at hverken denne regering eller skiftende tidligere regeringer har ønsket at indføre reducerede momssatser, da det medfører en række administrative byrder. Regeringen og DF har med Medieaftalen for 2019-2023 alene ønsket at gøre den nuværende ordning for aviser teknologineutral.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024