Jan E. Jørgensen
svarer
Nick Hækkerup

Jan E. Jørgensen (V) spørger justitsministeren, Nick Hækkerup, om teknisk bistand udarbejde et ændringsforslag, der medfører, at opholdsforbuddet (§ 6) alene kan gives til de personer, der har udvist den i lovforslaget definerede utryghedsskabende adfærd, herunder at overtrædelse af opholdsforbuddet for denne personkreds bliver fængselsstraf

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 189, Spørgsmål 50
Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde et ændringsforslag, der medfører, at opholdsforbuddet (§6) alene kan gives til de personer, der har udvist den i lovforslaget definerede utryghedsskabende adfærd, herunder at overtrædelse af opholdsforbuddet for denne personkreds bliver fængselsstraf?

Svar fra onsdag den 19. maj 2021
1.

Efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b kan politiet med henblik på at fremme trygheden i et område udstede forbud mod ophold på et bestemt sted, hvortil der er almindelig adgang (tryghedsskabende opholdsforbud).

Som det fremgår af pkt. 2.2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er det op til politiet at foretage en samlet politifaglig vurdering af den konkrete situation i det pågældende område i forhold til, om betingelserne for at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud er opfyldt. Om de nærmere betingelser for at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud henvises til besvarelsen af 23. april 2021 af spørgsmål nr. 17 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189).

Det er Justitsministeriets vurdering, at lovforslaget i sin nuværende udformning sikrer, at et tryghedsskabende opholdsforbud vil være til mindst mulig gene for almindelige borgere.

Side 2/7 Justitsministeriet kan i den forbindelse for det første henvise til, at et tryghedsskabende opholdsforbud i medfør af den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 1, ikke vil være til hinder for almindelig færden i området. Almindelig færden skal efter den foreslåede bestemmelse forstås som bevægelse gennem eller i området og kortvarige, naturlige, ophold i forbindelse med bevægelsen gennem eller i området. Det vil f.eks. være almindelig færden i bestemmelsens forstand at gå rundt på et udendørs butikstorv i forbindelse med et ærinde i en butik eller lignende i området eller at passere gennem et torv for at nå frem til et bestemmelsessted i eller i nær tilknytning til området mv. Der henvises i den forbindelse nærmere til pkt. 2.2.3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Justitsministeriet kan for det andet henvise til, at opholdsforbuddet efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 4, 3. pkt., kan udformes på en måde, så forbuddet kun gælder på bestemte tider af døgnet – f.eks. i aftenog nattetimerne. Dette vil f.eks. kunne være relevant, hvis politiet vurderer, at den utryghedsskabende adfærd særligt foregår i dette tidsrum, og hvis et opholdsforbud i øvrige tidsrum på døgnet vurderes at være til uforholdsmæssig stor gene for øvrige personer i det område, som opholdsforbuddet vil omfatte. Der henvises herom nærmere til pkt. 2.2.3.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Justitsministeriet kan for det tredje henvise til, at det vil være et krav efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 2, 2. pkt., at et tryghedsskabende opholdsforbud vurderes at være et egnet redskab, og at mindre indgribende foranstaltninger ikke skønnes at være tilstrækkelige til at genskabe trygheden i området. Kravet indebærer, at politiet efter en politifaglig vurdering skal vurdere, at udstedelse af et tryghedsskabende opholdsforbud efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 1, vil medvirke til at normalisere tilstanden og genskabe trygheden for beboere og andre, der færdes i området. I den forbindelse skal politiet samtidig vurdere, om der er andre foranstaltninger, som vil være mere egnede i forhold til at genskabe trygheden i området. Det vil efter omstændighederne kunne være tilfældet, hvis politiet vurderer, at et påbud eller forbud til en enkeltperson efter den øvrige lovgivning vil være tilstrækkeligt til at genskabe trygheden i området. Om denne bestemmelse kan i øvrigt henvises til pkt. 1 i besvarelsen af 23. april 2021 af spørgsmål nr. 27 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, Side 3/7 tryghedsskabende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189).

Justitsministeriet kan for det fjerde henvise til forslaget til § 6 b, stk. 5 og 6, i politiloven, hvoraf det fremgår, at en beslutning om at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud skal offentliggøres og indeholde en begrundelse og angivelse af det bestemte sted og tidsrum, som beslutningen gælder for. Det følger endvidere af disse bestemmelser, at politiet ved skiltning på det sted, der er omfattet af et tryghedsskabende opholdsforbud, skal gøre opmærksom på forbuddet.

Om det område, som vil kunne være omfattet af et tryghedsskabende opholdsforbud, kan Justitsministeriet henvise til pkt. 2.2.3.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvoraf det bl.a. fremgår, at området vil skulle fastlægges på baggrund af de forhold, som begrunder politiets vurdering af, at en gruppe af personer udviser en adfærd, som er egnet til at skabe utryghed for personer, der bor eller færdes i området. Det vil ved vurderingen heraf bl.a. være et krav, at der i området udvises en adfærd af en gruppe af personer, som er egnet til at skabe utryghed for personer, der bor eller færdes i området. Det fremgår endvidere, at området for det foreslåede opholdsforbud ikke må være større end det påkrævede for at genskabe trygheden i området. Et tryghedsskabende opholdsforbud vil således alene kunne udstedes for mindre, afgrænsede områder, f.eks. en udendørs perron på en tog- og rutebilsstation, en bestemt plads, park eller vej. Der vil ikke kunne udstedes forbud, der omfatter større områder som f.eks. en bydel.

2.

Regeringen kan ikke støtte et ændringsforslag, som indebærer, at de steder, som politiet får mulighed for at udstede tryghedsskabende forbud mod ophold på, ændres til, at politiet kan udstede forbud mod ophold på et bestemt sted, som ikke efter sin indretning er tiltænkt almindeligt ophold af en vis varighed, men alene kortere ophold med et konkret ærinde tiltænkt lokaliteten, såsom tog- og busstationer, parkeringspladser, viadukter, gangtunneller og -broer og andre lignende områder. Det er således Justitsministeriets vurdering, at lovforslaget i sin nuværende udformning sikrer politiet et effektivt værktøj til at sætte ind over for utryghedsskabende adfærd, samtidig med at det sikres, at forbuddet kan indrettes på en måde, som er til mindst mulig gene for almindelige borgere i og omkring det pågældende område.

Side 4/7 Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at et ændringsforslag af denne karakter vil udgøre en væsentlig indskrænkelse af effektiviteten af et tryghedsskabende opholdsforbud, og at ændringen ikke i højere grad end den nuværende udformning af lovforslaget vil sikre, at et tryghedsskabende opholdsforbud ikke er til gene for almindelige borgere.

Et sådant ændringsforslag vil således indebære, at politiet ikke vil have mulighed for at sætte ind med et tryghedsskabende opholdsforbud f.eks. på en bestemt plads i et særligt udsat boligområde, hvor personer med en eventuelt løsere tilknytning til bander eller kriminelle grupperinger holder til. Det bemærkes i den forbindelse, at et tryghedsskabende opholdsforbud primært må antages at ville være et relevant værktøj til at genskabe trygheden i områder, hvor almindelige borgere sædvanligvis må antages at have et ønske om at opholde sig i længere tid, hvis det ikke havde været for den utryghedsskabende adfærd i området, som har givet anledning til opholdsforbuddet.

Justitsministeriet kan i forlængelse heraf henvise til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår, at Rigspolitiet har oplyst, at politiet i praksis ser eksempler på, at grupper af ofte unge mænd samles på bestemte steder i det offentlige rum og med deres adfærd og fremtoning skaber utryghed blandt beboere og forbipasserende i området. I nogle tilfælde består grupperne af personer med en eventuel løsere tilknytning til bander eller kriminelle grupperinger i øvrigt. I disse tilfælde indebærer gruppens tilstedeværelse i f.eks. de særligt udsatte boligområder en risiko for, at særligt yngre personer kan blive påvirket til at vælge en kriminel løbebane – i værste fald tilslutte sig en bande eller kriminel gruppering.

3.

Et ændringsforslag, som indebærer, at de steder, som politiet får mulighed for at udstede tryghedsskabende forbud mod ophold på, ændres til, at politiet kan udstede forbud mod ophold på et bestemt sted, som ikke efter sin indretning er tiltænkt almindeligt ophold af en vis varighed, men alene kortere ophold med et konkret ærinde tiltænkt lokaliteten, såsom tog- og busstationer, parkeringspladser, viadukter, gangtunneller og -broer og andre lignende områder, vil kunne formuleres som anført nedenfor.

Ændringsforslag til Side 5/7 lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189) ndringsforslag Af (…), tiltrådt af:…

ændres »bestemt sted, hvortil der er almindelig adgang (tryghedsskabende opholdsforbud)« til:

»bestemt sted, hvortil der er almindelig adgang, og som efter sin indretning ikke er tiltænkt ophold af længere varighed (tryghedsskabende opholdsforbud)«.

[Indskrænkning af anvendelsesområdet for et tryghedsskabende opholdsforbud]

Bemærkninger Til nr. 1 Med ændringsforslaget foreslås det at indskrænke de områder, hvor et tryghedsskabende opholdsforbud efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 1, kan udstedes, til kun at gælde et bestemt sted, hvortil der er almindelig adgang, og som efter sin indretning ikke er tiltænkt ophold af længere varighed. Forslaget har herved til formål at indskrænke de geografiske områder, hvor politiet har mulighed for at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud.

Med ændringsforslaget opretholdes den med lovforslaget foreslåede ordning, hvorefter de områder, der efter den foreslåede bestemmelse er omfattet af steder, hvortil der er almindelig adgang, skal forstås i overensstemmelse med § 2 i ordensbekendtgørelsen, dog således at et tryghedsskabende opholdsforbud ikke vil kunne udstedes på et indendørs areal, hvortil der er almindelig adgang. Opholdsforbuddet vil således fortsat ikke kunne udstedes i f.eks. offentligt tilgængelige butikscentre, aktivitetscentre, indendørs areSide 6/7 aler på tog- og rutebilsstationer, offentlige befordringsmidler, parkeringskældre mv. Der henvises herom til pkt. 2.2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Opholdsforbuddet vil med ændringsforslaget heller ikke kunne udstedes på et udendørs areal, hvortil der er almindelig adgang, som efter sin indretning er tiltænkt ophold af en vis varighed. Opholdsforbuddet vil således ikke kunne udstedes i områder i en offentligt tilgængelig park, eller en plads mv.

Opholdsforbuddet vil dog fortsat kunne udstedes på f.eks. et udendørs areal på en tog- eller rutebilstation, ligesom opholdsforbuddet vil kunne udstedes på en gangbro, i en viadukt eller lignende områder, som ikke efter sin indretning er tiltænkt ophold af længere varighed, men alene kortere ophold med et konkret ærinde tiltænkt lokaliteten.

De øvrige betingelser for udstedelse af et tryghedsskabende opholdsforbud i medfør af politilovens § 6 b, stk. 2, som nærmere beskrevet i pkt. 2.2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, samt kravene til administration af ordningen og retsvirkningerne heraf i medfør af politilovens § 6 b, stk. 3-6, som nærmere beskrevet i pkt. 2.2.3.3 og 2.2.3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil fortsat finde anvendelse.

Side 7/7
Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024