17. maj 2023 kl. 08.00Ministersvar
Niels Flemming Hansen svarer Jeppe Bruus
Niels Flemming Hansen (K) spørger skatteministeren, Jeppe Bruus, om, hvordan man er nået frem til, at ”vejafgiften reducerer trafikarbejdet med lastbiler med ca. 10 pct. årligt på baggrund af de opgjorte omkostninger og forudsatte elasticiteter”
Altingets robot
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
L 74, Spørgsmål 81
Vil ministeren uddybe, hvordan man er nået frem til, at ”vejafgiften reducerer trafikarbejdet med lastbiler med ca. 10 pct. årligt på baggrund af de opgjorte omkostninger og forudsatte elasticiteter”? Og hvordan det stemmer overens med Energistyrelsens Klimastatus og -fremskrivning 2023 (KF23), der siger, at lastbilers trafikarbejde vil stige med ca.
5 pct. i perioden frem til 2035?
5 pct. i perioden frem til 2035?
Svar fra onsdag den 17. maj 2023
Der henvises til svaret på SAU L 74 – spm. 3 vedrørende vejafgiftens påvirkning af trafikarbejdet med lastbiler.
I Energistyrelsens Klimastatus og -fremskrivning 2023 (KF23) er vejafgiften indarbejdet i fremskrivningen af trafikarbejdet med lastbiler, idet det fremgår af KF23, at vejafgiften forventes at reducere og lægge en dæmper på udviklingen i lastbilernes samlede trafikarbejde.
I Energistyrelsens Klimastatus og -fremskrivning 2023 (KF23) er vejafgiften indarbejdet i fremskrivningen af trafikarbejdet med lastbiler, idet det fremgår af KF23, at vejafgiften forventes at reducere og lægge en dæmper på udviklingen i lastbilernes samlede trafikarbejde.