24. maj 2023 kl. 08.00Ministersvar
Niels Flemming Hansen svarer Jeppe Bruus
Niels Flemming Hansen (K) spørger skatteministeren, Jeppe Bruus, om, hvor stor en del af kilometerafgiftens CO2-effekt, der kan henføres til hhv. mindre kørsel (reduceret trafikarbejde) og substituering til grønnere kørsel (at en større del af trafikarbejdet sker på f.eks. eldrevne lastbiler) i alle årene fra 2025 til 2030
Altingets robot
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
L 74, Spørgsmål 87
Vil ministeren oplyse, hvor stor en del af kilometerafgiftens CO2-effekt, der kan henføres til hhv. mindre kørsel (reduceret trafikarbejde) og substituering til grønnere kørsel (at en større del af trafikarbejdet sker på f.eks. eldrevne lastbiler) i alle årene fra 2025 til 2030?
Svar fra onsdag den 24. maj 2023
En ny kilometerbaseret vejafgift skønnes at indebære en C 2 -reduktion på ca. 0,2 mio. ton i 2025 og ca. 0,3 mio. ton i 2030.
Størstedelen af de forventede C 2 -reduktioner kommer fra en reduktion i det samlede trafikarbejde og i mindre grad fra udbredelsen af energieffektive og grønne lastbiler. Det skønnes, at ca. 2/3 af de forventede C 2 -reduktioner i 2030 følger af en nedgang i trafikarbejdet, mens 1/3 følger af en større udbredelse af energieffektive og grønne lastbiler, herunder flere nulemissionslastbiler (C 2 -emissionsklasse 5) samt flere lastbiler i C 2 emissionsklasse 2-4. Det må forventes, at C 2 -effekten i 2025 i højere grad kan henføres til nedgangen i trafikarbejdet, sammenlignet med C 2 -effekten i 2030, idet udbredelsen af energieffektive og grønne lastbiler sker gradvist.
Det bemærkes, at vejafgiften skønnes at være forbundet med samfundsøkonomiske gevinster, hvormed C 2 -reduktionerne skønnes at være forbundet med negative skyggepriser.
Størstedelen af de forventede C 2 -reduktioner kommer fra en reduktion i det samlede trafikarbejde og i mindre grad fra udbredelsen af energieffektive og grønne lastbiler. Det skønnes, at ca. 2/3 af de forventede C 2 -reduktioner i 2030 følger af en nedgang i trafikarbejdet, mens 1/3 følger af en større udbredelse af energieffektive og grønne lastbiler, herunder flere nulemissionslastbiler (C 2 -emissionsklasse 5) samt flere lastbiler i C 2 emissionsklasse 2-4. Det må forventes, at C 2 -effekten i 2025 i højere grad kan henføres til nedgangen i trafikarbejdet, sammenlignet med C 2 -effekten i 2030, idet udbredelsen af energieffektive og grønne lastbiler sker gradvist.
Det bemærkes, at vejafgiften skønnes at være forbundet med samfundsøkonomiske gevinster, hvormed C 2 -reduktionerne skønnes at være forbundet med negative skyggepriser.