Dansk Luftfart: Vi vil gerne gå forrest i klimakampen, men det kræver kloge investeringer
Vi går ind for en flyafgift, men det er vigtigt, at pengene går til den grønne omstilling og ikke en ældrecheck, skriver Per Henriksen.
Per Henriksen
Chefkonsulent, DI Transport, sekretariatsleder, Brancheforeningen Dansk LuftfartDansk Luftfart støtter aktivt op om en CO2-neutral fremtid. Luftfarten skal også levere på det, hvilket Luftfartens Klimapartnerskab var ret innovativ på i sine anbefalinger til den tidligere regering i foråret 2020.
Hvad skal den kommende finanslov indeholde på transportområdet?
Et nyt finanslovforslag står for døren og med det en mulighed for at sætte en ny retning for transportpolitikken i Danmark.
Altinget Transport åbner derfor for en temadebat, hvor vi spørger en række af sektorens aktører, om hvad de ønsker en ny finanslov skal indeholde.
Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.
Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected].
Bæredygtigt flybrændstof, og ikke mindst Power-to-X på den lidt længere bane, er helt afgørende for at opfylde det mål. Men så skal brændstoffet også være tilgængeligt – og på det punkt halter det fortsat en del.
I sidste uge lancerede regeringen sine planer for CCS – også kendt som Carbon Capture Storage. Et ambitiøst udspil, hvor man også rykker mange investeringer frem for at handle nu. Det kan vi kun bifalde.
Samtidig vil vi i Dansk Luftfart huske regeringen og Folketingets partier på, at vi endnu ikke er i mål med udviklingen og især tilgængeligheden af de bæredygtige brændstoffer.
Derfor har vi tre indgangsbønner til finansloven:
Fortsat behov for kulstof
Husk, at der stadig er behov for kulstof til de bæredygtige brændstoffer. Hvis al kulstoffet lagres i undergrunden, risikerer vi, at de brancher, der har brug for Power-to-X, står tilbage med slipset i postkassen.
Så det andet ben af kulstoffangst, altså Carbon Capture Usage, må ikke glemmes.
Vi forstår godt vigtigheden af, at reduktioner kan tilskrives det danske klimaregnskab og dermed opfyldelsen af de danske klimamål.
Det kan kulstoflagring, mens reduktioner i emissionerne fra Danmarks internationale flytrafik ikke kan. De tæller så et andet sted – og vigtigheden af reduktioner på det område er jo ikke mindre.
Store, kloge investeringer
Etableringen af en forsyningskæde af grønt brændstof kræver store investeringer. Til gengæld er markedet verdensomspændende, og tilgængelighed af brændstoffet er vigtigt for luftfarten såvel som søfarten.
Så efterspørgslen er der, og den bliver bare større og større. EU’s Refuel-initiativer (luft- og søfart) vil de kommende år i den grad bidrage til den efterspørgsel.
Danmark har gode muligheder for at være frontløber i forsyningskæden, men det forudsætter, at vi prioriterer ressourcerne.
En grøn passagerafgift
Hverken Dansk Luftfart eller Luftfartens Klimapartnerskab afviser, at der på dansk hold indføres en passagerafgift.
Et afgiftsprovenu må disponeres til omstillingen – ikke til en ældrecheck
Per Henriksen
Sekretariatschef, Dansk Luftfart
Det har vi selv foreslået for længe siden. Men den skal gå til den til grønne omstilling af luftfarten.
Bæredygtigt brændstof er meget dyrere end konventionelt flybrændstof.
Luftfartens Klimapartnerskab og Dansk Luftfart anbefaler derfor, at Danmark som supplement til EU’s Fit for 55-pakke indfører en gennemsnitlig passagerbetaling startende på 50 kroner i 2025, der kan bringe dansk luftfart i front i den grønne omstilling.
Passagerbetalingen kan for eksempel forvaltes via en klimafond for luftfarten og skal finansiere initiativer, der kan have en afsmittende effekt på luftfartens grønne omstilling globalt.
Med andre ord: et afgiftsprovenu må disponeres til omstillingen – ikke til en ældrecheck.
Og hvad kan provenuet så mere konkret anvendes til? Det har vi i Dansk Luftfart og Klimapartnerskabet også forslag til, nemlig:
- At realisere ambitionen om grøn indenrigsluftfart i 2030, og det der svarer til en grøn indenrigsrute i 2025.
- At få tilvejebragt – i en overgangsperiode - fossilt flybrændstof med reduceret indhold af aromatiske forbindelser, fordi det vil medvirke til en reduktion af de såkaldte ”non-CO”-effekter.
- At etablere en pulje til at fremme brugen af bæredygtigt flybrændstof via tilskud til merprisen for EU-godkendte bæredygtige flybrændstoffer
Summa summarum. Luftfarten vil gerne være med til at gå forrest i omstillingen. Så lad os få nogle gode og kloge beslutninger og investeringer.