Kommentar af 
Nynne Afzelius

Det er ikke retfærdigt, at htx ikke er ligestillet med stx og hhx

Det er helt uretfærdigt, at elever på htx både skal have flere undervisningstimer, men dårligere muligheder for at gange deres gennemsnit på grund af antallet af højniveaufag, skriver Nynne Afzelius.

Med sit store fokus på teknologi, naturvidenskab, problemorientering og projektarbejde er htx en afgørende ungdomsuddannelse, hvis vi fortsat vil understøtte Danmarks stigende behov for STEM-kompetencer.
Desværre er htx udfordret, skriver Nynne Afzelius. Arkivfoto.
Med sit store fokus på teknologi, naturvidenskab, problemorientering og projektarbejde er htx en afgørende ungdomsuddannelse, hvis vi fortsat vil understøtte Danmarks stigende behov for STEM-kompetencer. Desværre er htx udfordret, skriver Nynne Afzelius. Arkivfoto.Foto: Jae C. Hong/AP/Ritzau Scanpix
Nynne Afzelius
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Lige om lidt samles en udvalgt skare fra uddannelsessektoren i Sorø for at diskutere fremtidens ungdomsuddannelser.

Det forlyder, at der kommer et mere samlet erhvervsrettet tilbud, men det forlyder også samtidig, at der vil blive set på og måske justeret på mange ungdomsuddannelser.

I forbindelse har jeg et ønske: Giv htx to ekstra A-fag.

Indenfor de tre treårige gymnasiale uddannelser er htx (højere teknisk eksamen) den klart mindste målt på elevtal, og det er også den uddannelse, som skiller sig mest ud. Med sit store fokus på teknologi, naturvidenskab, problemorientering og projektarbejde er htx en afgørende ungdomsuddannelse, hvis vi fortsat vil understøtte Danmarks stigende behov for STEM-kompetencer.

Desværre er htx udfordret.

Færre og færre elever vælger i dag den særlige naturvidenskabelige ungdomsuddannelse. Det er der mange årsager til. En af dem er, at htx blandt elever er kendt som en svær og nørdet uddannelse (spørg bare enhver teenager du møder), og at der er mange – som i rigtig mange – undervisningstimer.

Særligt det sidste er væsentligt, for af uransagelige årsager er htx blevet en uddannelse, hvor eleverne skal arbejde mere for det.

På htx har eleverne 300 flere timer – 170 timers undervisning og 130 timers fordybelsestid – end deres kammerater på stx (almen studentereksamen) og hhx (højere handelseksamen). Det betyder, at htx’ere i snit har 2,5 times undervisning mere om ugen end stx’er og hhx’ere og også eksempelvis kortere sommerferie.

På htx i Køge startede vi i år undervisningen mandag 5. august, mens de fleste andre gymnasietyper først starter i næste uge eller sågar ugen efter. En eller to ugers mindre sommerferie kan godt mærkes, især når man er teenager.

Af uransagelige årsager er htx blevet en uddannelse, hvor eleverne skal arbejde mere for det.

Nynne Afzelius
Rektor, HTX Køge

Det virker paradoksalt, at eleverne på htx ikke alene skal have flere af de fag, som traditionelt betragtes som svære, men også at de skal have flere timer af dem.

Som rektor er jeg ikke i tvivl om, at timerne er givet godt ud, for htx-studenterne går godt rustet videre til de videregående uddannelser. Men jeg må også konstatere, at htx-eleverne ikke får den anerkendelse, som de fortjener, i forhold til det meget flotte timeantal, de hvert år tager på skolebænken.

For mens man på hhx og stx automatisk har fire A-niveau fag, så har man på htx kun tre. Og da der er en gangefaktor, hvis man har henholdsvis fem eller seks A-niveau fag, så kan det godt betale sig at tage et ekstra fag.

Men mens stx’ere og hhx’ere kun skal løfte et enkelt fag for at opnå en ikke-ubetydelig gangefaktor, skal htx’erne løfte to fag. Det er ikke rimeligt. Gangefaktoren blev indført for at belønne de elever, der gør en ekstra indsats.

Men måske blev htx’erne glemt i den forbindelse?

Forskellen på fag på A-, B- og C-niveau handler om, hvor store hvert fag er, altså hvor mange timer der er afsat til hvert fag, og hvor mange skriftlige afleveringer der er knyttet til det.

Men det er ikke sådan, at man entydigt kan sige, at hvis et fag har 75 timer, så er det et C-niveau fag, hvis det har 150, så er det et B-niveaufag, og hvis det har 225 timer, så er det et A-niveaufag. Der er forskelle fra fag til fag.

På htx har man 'Teknologi' på B-niveau. Det er et stort, og i øvrigt spændene og varieret fag, som er obligatorisk for alle elever. Teknologi B har 290 timer, hvilket er væsentligt flere timer end andre B-niveau fag, men også flere timer end nogle A-niveau fag på de andre gymnasiale retninger (eksempelvis har 'Dansk A' 260 timer).

Yderligere har man på htx ikke historie, men derimod idéhistorie. Mens historie på stx er et A-niveaufag med 190 timer, så er idehistorie et B-niveaufag med 150 timer.

Gangefaktor for A-fag blev indført for at belønne elever, der gør en ekstra indsats.
Måske blev htx’erne glemt i den forbindelse?

Nynne Afzelius
Rektor, HTX Køge

På bundlinjen står, at på htx går elever, der har mod på fag, der traditionelt opfattes som svære og krævende, som lever med, at de skal gå mere i skole og bruge flere timer på hjemmearbejde uden at de får en fordel, når de søger videre i uddannelsessystemet.

Det virker ikke rimeligt, og det er heller ikke hensigtsmæssigt i en verden, hvor vi virkelig ønsker, at dygtige og arbejdsomme unge fordyber sig i naturvidenskab. For Danmark og for verdens skyld.

Heldigvis synes jeg, at løsningen ligger lige for:

Giv htx to A-niveau fag.

Ophøj Teknologi B til Teknologi A. Det kan gøres med den nuværende læreplan og det nuværende timeantal.

Ophøj idehistorie B til idehistorie A. Også det kan gøres uden nævneværdige ændringer.

Let adgang til en gangefaktor på karakteren vil give ambitiøse elever et ekstra argument for at vælge en teknisk og naturvidenskabelig ungdomsuddannelse. Og det vil give eleverne, der faktisk gør en ekstra indsats, en fordel, når de søger videre.

Det fortjener de.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nynne Afzelius

Rektor, HTX Køge
cand.scient. (Københavns Uni. 2004), master of public governance (CBS 2018)

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024