Kommentar af 
Mathias Milling

Klimapartnerskabet til regeringen: Vi skal i førertrøjen på produktion af bæredygtige flybrændstoffer

Luftfartens Klimapartnerskab anbefaler regeringen at afsætte 987 millioner kroner til dansk produktion af bæredygtigt flybrændstof. Vi har forudsætningerne, virksomhederne og ambitionerne, vi mangler bare regeringen og staten, skriver Mathias Milling.

Med de mængder, der bliver tanket i europæiske lufthavne, vil man kunne opnå betydelige klima- og miljøfordele, skriver Mathias Milling. 
Med de mængder, der bliver tanket i europæiske lufthavne, vil man kunne opnå betydelige klima- og miljøfordele, skriver Mathias Milling. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Mathias Milling
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danskerne er vilde med at rejse.

Mange foretrækker at tage flyveren, når de skal ud i verden.

Vi har hen over sommeren set et rekordhøjt antal rejsende i mange af landets lufthavne, ligesom der løbende bliver startet nye ruter op til spændende destinationer.

Der er ikke umiddelbart noget, der peger på, at danskernes rejselyst vil aftage i fremtiden. Tværtimod.

Danskerne er samtidig også klima- og miljøbevidste. Det så vi for eksempel til Europa-Parlamentsvalget, hvor klima og miljø var den vigtigste dagsorden for vælgerne, ligesom den grønne dagsorden også var højt på dagsordenen ved folketingsvalget i 2022.

Luftfartens Klimapartnerskab

Regering har nedsat 13 erhvervspartnerskaber, der skal bidrage til målsætninger om 70 procents reduktion af CO2 i 2030. Luftfartens Klimapartnerskab er et af bidragsyderne. 

Luftfartens Klimapartnerskab består af: 

Formand: Simon Pauck Hansen, EVP & Chief Operating Officer i SAS Danmark

Næstformand: Thomas Woldbye, CEO i Københavns Lufthavne A/S

Sekretariat: Dansk Luftfart

Andre organisationer tilknyttet: Dansk Industri

Ministerier tilknyttet: Transport- og Boligministeriet, Erhvervsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.

Folketinget har derfor også gentagende gange sat ambitiøse mål for den grønne omstilling af vores samfund.

Det gælder ikke mindst på luftfartsområdet, hvor regeringen sammen med SF og Enhedslisten har lavet en aftale om vejen til grøn luftfart.

I aftalen er en række ambitioner og målsætninger om blandt andet grøn indenrigsluftfart i 2030 og generel grøn omstilling af luftfarten.

Som en del af aftalen er der blandt andet afsat en pulje på 1,1 milliarder kroner, som skal gå til grøn omstilling af luftfarten.

Ifølge aftalen kan midlerne blandt andet bruges på lavaromatisk flybrændstof og bæredygtigt flybrændstof.

Luftfartens Klimapartnerskab har torsdag afleveret en række anbefalinger til klimaminister Lars Aagaard med afsæt i denne pulje.

Klimapartnerskabet anbefaler regeringen at afsætte 987 millioner kroner til en pulje, der skal understøtte etableringen af en dansk produktion af bæredygtigt flybrændstof som eksempelvis power-to-x-baseret flybrændstoffer.

I Danmark har vi nemlig ret unikke muligheder for at producere bæredygtigt flybrændstof.

Med de rette incitamenter og rammevilkår kan der i Danmark i 2030 produceres langt mere grønt flybrændstof, end al dansk indenrigsflyvning kræver.

Der er derfor et enormt eksportpotentiale for Danmark og danske virksomheder, og Danmark kan være et grønt foregangsland ved at vise resten af Europa, at fremdriften er mulig og inden for rækkevidde med den rette blanding af handling, fællesskab og villighed.

Brændstofferne skal produceres fysisk i Danmark, og hvis det er muligt kan hele værdikæden være på danske hænder.

Her kan der være nogen konkurrencemæssige forhold, som besværliggør den ambition, men det afgørende for os er, at produktionen ligger fysisk i Danmark.

Der følger nemlig en række positive afledte konsekvenser med, når der bliver etableret en produktion af den her størrelse.

En lang række aktører på producentsiden har været involveret i arbejdet med anbefalingerne og bakker også op om ambitionerne.

Mathias Milling
Sekretariatschef i Dansk Luftfart

Det er grønne arbejdspladser, grøn vækst og er med til at cementere Danmark som et reelt grønt foregangsland.

Og så er det heller ikke helt uvirkeligt at forestille sig, at dansk indenrigsflytrafik i 2030 kan blive fløjet på grønt ptx-flybrændstof fra en dansk værdikæde.

Det er da i hvert fald et flot og inspirerende scenarie, og vi tror på, at det kan lade sig gøre. Det kræver, at vi får staten med på vores forslag her, så vi kan få de mange ptx-projekter gjort økonomisk levedygtige.

Vi står ikke alene med troen på de dansk producerede flybrændstoffer.

En lang række aktører på producentsiden har været involveret i arbejdet med anbefalingerne og bakker også op om ambitionerne.

Værdikæden står sammen; nu skal staten også med.

Den anden del af anbefalingerne handler om en type brændstof til fly, der hedder lavaromatisk brændstof.

Aromater tilsættes almindeligt brændstof for at sikre vedligehold og smørrelse af flyets motorer.

Det lavaromatiske brændstof er både bedre for klimaet, fordi det medfører færre kondensstriber, samt for miljøet og naboer til lufthavnene, fordi det udleder færre partikler.

Indholdet er i dag højere, end det behøver at være, og derfor anbefaler klimapartnerskabet, at Danmark undersøger muligheden for at få det lavaromatiske flybrændstof sat i produktion.

Det skal undersøges i dybden, fordi vi i vores indledende arbejde har identificeret nogen udfordringer med forsyningskæden i dag, som kan gøre det svært at få en dansk forsyningskæde op at stå.

Det er ikke umuligt, men der er behov for at gennemgå mulighederne med relevante aktører.

Hvis undersøgelsen viser, at det kan lade sig gøre, så foreslår vi at afsætte 135 millioner kroner til at sænke aromatindholdet i flybrændstof, der bliver tanket i Danmark i perioden frem til 2033.

Hvor meget indholdet kan blive sænket, kommer an på prisen, så det er tæt på umuligt at forudsige nu.

Vi forventer, at det vil kunne medvirke til at nedbringe den lokale udledning af partikler omkring lufthavnene.

Med de mængder, der bliver tanket i europæiske lufthavne, vil man kunne opnå betydelige klima- og miljøfordele.

Mathias Milling
Sekretariatschef i Dansk Luftfart

Sideløbende er det vigtigt, at regeringen arbejder for, at EU skubber på udviklingen ved at beslutte en gradvis reduktion af aromatindholdet.

Det vil nemlig for alvor flytte noget, hvis EU for eksempel vedtog at sænke aromatindholdet til otte procent frem mod 2033.

Med de mængder, der bliver tanket i europæiske lufthavne, vil man kunne opnå betydelige klima- og miljøfordele.

Luftfartens Klimapartnerskab står sammen med flere af de toneangivende aktører i værdikæden med en fælles ambition om, at vi skal tage førertrøjen på produktion af bæredygtige flybrændstoffer.

Vi har forudsætningerne, virksomhederne og ambitionerne; vi mangler bare regeringen og staten.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mathias Milling

Sekretariatschef, Dansk Luftfart
cand.merc (pol) (CBS 2015)

Lars Aagaard Møller

Klima-, energi- og forsyningsminister (M)
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1994)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024