Læs eller se Reformkommissionens anbefalinger på VEU-området
Reformkommissionen har onsdag afleveret sine første anbefalinger til reformer på uddannelsesområdet. Her er et overblik over de anbefalinger, der retter sig mod voksen- og efteruddannelsesområdet for fag- og ufaglærte.
Andreas Esbjørnsen
RedaktionsassistentKatrine Falk Lønstrup
JournalistAndreas Wind
Journalist og RedaktørHvordan får man flere fag- og ufaglærte til at efteruddanne sig?
Det gav Reformkommissionen onsdag sine bud på, da den præsenterede sin første anbefalingsrapport ud af tre.
Store dele af rapporten retter sig mod de videregående uddannelser, men den indeholder også en lang række anbefalinger på hele voksen- og efteruddannelsesområdet.
Øverst i artiklen kan du se medlem af Reformkommissionen Per B. Christensen, der er formand for danske SOSU-skoler, præsentere anbefalingerne.
Få et overblik herunder:
I oktober 2020 nedsatte regeringen Kommissionen for 2. generationsreformer, der blandt andet skal komme med forslag til, hvordan vi løfter beskæftigelsen og samtidig mindsker uligheden.
Kommissionen har i løbet af vinteren og foråret 2021 holdt flere end 60 møder med relevante aktører.
Kommissionens arbejde løber til og med 2022. Undervejs vil en række temaudspil blive præsenteret. De første anbefalinger er blevet præsenteret nu, og yderligere tre udspil forventes i løbet af 2022.
Nina Smith, der er professor ved Aarhus Universitet, er formand, og derudover består kommissionen af følgende medlemmer:
- Prorektor David Dreyer Lassen, Københavns Universitet
- Professor Philipp Schröder, Aarhus Universitet
- Per B. Christensen, formand for Akkrediteringsrådet
- Jørgen Søndergaard, seniorforsker i VIVE
- Professor Jon Kvist, Roskilde Universitet
- Agnete Raaschou-Nielsen, bestyrelsesformand for Arkil Holding og Danske Invest
1. Nyt digitalt efteruddannelsesoverblik
Der etableres et nyt digitalt overblik, som giver alle voksne danskere et overblik over deres muligheder for efteruddannelse. Det skal blive langt enklere for den enkelte og for virksomheder at finde den korteste og billigste vej til opkvalificering.
Det digitale efteruddannelsesoverblik suppleres af en permanent hotline – i stil med den midlertidige eVejledningsordning – der yder uddannelsesvejledning til alle og assistance til brugere, som har svært ved at bruge det digitale efteruddannelsesoverblik
2. Nye veje fra ufaglært mod faglært
Ny praksis for kompetencevurdering
Der etableres en ny praksis for kompetencevurdering med fokus på afdækning af personers reelle praktiske kompetencer.
Ny praksissvendeordning efter norsk forbillede: Der etableres en ny praksissvendeordning, hvor ufaglærte med tilstrækkelig relevant arbejdserfaring, kan aflægge fuld fag- eller svendeprøve og blive faglært.
Sammenhængende uddannelsesforløb
Der udvikles flere sammenhængende uddannelsesforløb, hvor ufaglærte specialiserer sig inden for efterspurgte kompetenceområder på arbejdsmarkedet til et niveau, der på nogle stræk kan minde om faglært niveau.
Mere fleksible rammer for voksne i erhvervsuddannelser
Lovgivningen ændres, så der etableres mere fleksible rammer for voksne i erhvervsuddannelserne, fx ved at give mulighed for at tage skoledelen på deltid.
Overblik over merit i erhvervsuddannelser fra AMU-kurser
Arbejdsmarkedets parter skal fastholde fokus på at skabe overblik for den enkelte borger over, hvilke erhvervsuddannelser man kan få merit i på baggrund af gennemførte AMU-kurser
3. Løft af basale færdigheder
Virtuelt optag på FVU
Det skal være let at blive optaget virtuelt på forberedende voksenundervisning (FVU) – hvor der altså ikke bør være krav om fysisk fremmøde.
National strategi for digitale undervisningsmaterialer
Der udvikles en national strategi for digitale undervisningsmaterialer og -forløb samt kompetenceudvikling af underviserne.
Gratis løft af grundlæggende kompetencer på avu
Ufaglærte og faglærte i den erhvervsaktive alder, som vil løfte deres grundlæggende kompetencer i dansk, matematik, naturvidenskab, samfundsfag, IT og engelsk på almen voksenuddannelse (avu), tilbydes at deltage gratis.
Målrettet FVU for personer uden dansk som modersmål
Der etableres et målrettet forberedende voksenundervisningstilbud (FVU) for personer, der ikke har dansk som modersmål.
4. Styrket kvalitet i undervisningen
Undervisnings- og lærerkompetencer styrkes på AMU
Undervisnings- og lærerkompetencer samt formidlingsformer på voksenuddannelserne skal styrkes gennem forsøg med mere attraktive ansættelsesvilkår for faglige eksperter, der ansættes som timelærere, ligesom der skal ske en udvidelse af nuværende forsøg med friere brug af gæsteundervisere på AMU.
Øget brug af virksomhedsforlagt undervisning
Virksomhedsforlagt undervisning skal bruges mere i både AMU-systemet og i det almene VEU-system. Barriererne for øget udbredelse af virksomhedsforlagt undervisning skal undersøges nærmere.
Du kan se hele pressemødet her.