Leder af ngo i vækst: Selvpålagt bureaukrati er bagsiden af medaljen ved succes

Prisen for at vokse er behov for flere retningslinjer og mere intern silo-tænkning. Et nødvendigt onde, fortæller Martin Højland fra Turning Tables Danmark.

Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Gitte Skotby-Young Ballenstedt

En stor bunke paradokser.

Det er, hvad det lyder som om, når Martin Højland, direktør og medstifter af ngo'en Turning Tables Danmark, beskriver de negative konsekvenser af at være en organisation i vækst.

Det er ovenikøbet ting, han selv bringer på bane, fordi han ikke synes, de har fyldt nok i vores snak om hans radikale tanker og organisationens dogmelignende principper, der ellers har ført dem meget langt på meget kort tid.

Men han vil også gerne fortælle om det, der ikke fungerer så godt.

{{toplink}}
Læs også

Organisationen er på få år gået fra at være et enkelt projekt under Turning Tables til at være sin egen, selvstændige organisation, der i dag driver tre kulturhuse for børn og unge i almene boligområder.

Som i mange andre tilfælde  var opgaven derfor i starten større end organisationens kapacitet, men selvom økonomisk vækst muliggjorde udvidelse af organisationen, kom den med en pris:

"Vi er gået fra at være en lille gruppe, der var fælles om alle beslutninger, til at være sa mange, at intern kommunikation er en kæmpe opgave i sig selv. Det har været en stor udfordring at bygge og implementere den infrastruktur. Vi er vokset så hurtigt, at hver gang, vi fik styr på en ting, var vi vokset igen, og havde brug for en ny organisering," fortæller Martin Højland og er leveringsdygtig i stakkevis af eksempler:

"Der kommer så mange unge med vidt forskellige behov i vores huse, så hvad skal normeringen for eksempel være, hvis man tager x antal unge med på en fotoopgave på Brøndby Stadion? Og hvad hvis to af dem har autisme - er det så en ny situation? Retningslinjer og code of conduct er ikke noget, nogen har pålagt os, men vi har en bevidsthed om, at vi har brug for klarere regler og rammer for aktiviteterne. Både for børn og unges, forældres og partneres og for vores egen skyld. Det handler om helt banale ting som antallet af chauffører i en bil, når man tager på udflugt." nævner han. Og videre:

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024