Opsamling: Sådan hjælper vi bedst de 50.000 unge uden uddannelse eller job
Mere end 30 aktører har i de seneste uger debatteret, hvordan de unge, der står uden uddannelse eller beskæftigelse, bedst kan hjælpes. Få overblik over de mange indlæg her.
Birk Sebastian Kotkas
JournalistHos Altinget Uddanelse har en lang række organisationer og politikere gennem de seneste seks uger debatteret, hvordan samfundet bedst hjælper de 50.000 unge, som er uden uddannelse eller job.
En gruppe, som ifølge blandt andre statsminister Mette Frederiksen (S) er alt for stor, og som Reformkommissionen i øjeblikket er ved at komme med anbefalinger til, at gøre mindre.
Blandt de mange indlæg har mange peget på FGU, som en væsentlig del af løsningen. For eksempel skriver Uddannelsesforbundet, at man "helt automatisk" bør til at overveje FGU, hvis der tvivl, om en ung er uddannelsesparat.
Andre har anbefalet et tættere samarbejde med erhvervslivet, og peget på de praktiske fag i folksskolen. Danmarks Lærerforening mener, at "mange års ensidigt fokus på boglige færdigheder i folkeskolen" har bidraget til mistrivsel blandt særligt de fagligt svageste elever.
Og så har mange aktører påpeget, at en stor del af de 50.000 er unge med handicap, som ikke altid passer ind i de eksisterende uddannelsestilbud.
Altinget Uddannelse giver dig her en opsamling på debatten, som du efterfølgende kan dykke mere ned i.
Henrik Nevers
Formand for Danske Gymnasier, rektor for Roskilde Gymnasium
"Danske Gymnasier støtter mere praksisundervisning i folkeskolens ældste klasser, bedre vilkår for FGU og frem for alt individuel vejledning til eleverne. For endemålet må være at hjælpe så mange unge som muligt ind på og igennem den uddannelse, de brænder for."
Læs hele indlægget her.