Seks pointer fra Folketingets debat om folkeskolereformen
Børne- og undervisningsministeren og partiernes undervisningsordførere debatterede torsdag folkeskolereformen i Folketingssalen. Læs Altingets seks centrale pointer fra den næsten fire timer lange seance.
Tyson W. Lyall
RedaktørI sidste uge kom børne- og undervisningsministerens længe ventede redegørelse om folkeskolereformen fra 2014.
Heri lød konklusionen, at reformen efter knap syv år på bagen hverken har forbedret elevernes faglige resultater eller trivsel.
Torsdag dannede redegørelsen så grundlag for en længere debat i Folketingssalen mellem ministeren og partiernes ordførere.
Altinget har udvalgt seks pointer fra debatten, der strakte sig over små fire timer.
Hele debatten kan ses her (fra kl. 14.09).
1. Socialdemokratiet vil ikke have noget ”big bang”
Socialdemokratiet anerkender, at folkeskolereformen ikke har været en succes.
Både undervisningsordfører Jens Joel og børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil gav torsdag udtryk for, at reformen på ingen måde har flyttet folkeskolen derhen, hvor et flertal med daværende undervisningsminister Christine Antorini (S) i spidsen ønskede det.
Men man skal alligevel ikke forvente, at den nuværende S-regering vil forsøge at rette op på det med et stort brag.
”Det vil være uklogt, hvis man forsøger at lave et big bang og lave én stor reform, der løser det hele,” sagde Jens Joel.