Kronik

Sundhedsudvalget i København: Regeringens sundhedsreform giver demokratisk underskud 

Der er høje ambitioner og gode intentioner i regeringens udspil til en ny sundhedsreform. Men regnestykket giver samlet set demokratisk underskud, og det bekymrer os, skriver Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsudvalg.

Regeringen vil erstatte sundhedsklyngerne med 17 sundhedsråd, hvor regionerne får bestemmende flertal og vetoret. Det giver demokratisk underskud, skriver Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsudvalg.
Regeringen vil erstatte sundhedsklyngerne med 17 sundhedsråd, hvor regionerne får bestemmende flertal og vetoret. Det giver demokratisk underskud, skriver Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsudvalg.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringen vil erstatte de nuværende 21 sundhedsklynger med 17 sundhedsråd med egen økonomi. Her skal der sidde en regionsrådspolitiker for bordenden, og regionerne får bestemmende flertal og vetoret.

Her i København bliver vi en del af Sundhedsråd Hovedstaden med ni medlemmer – seks fra regionen og en fra hver af de tre kommuner, som er med i rådet.

Vi skal varetage borgernes interesser i forhold til at sikre det nære sundhedsvæsen. Men hvordan kan vi gøre det i et sundhedsråd, hvor vi er sat uden for reel indflydelse?

Måske var det ikke helt skævt, da kommunerne påpegede den åbenlyse mangel på kommunale repræsentanter i Sundhedsstrukturkommissionen.

Et rådsmedlem til en halv million borgere

Hvis udspillet bliver til virkelighed, indgår vi i København i Sundhedsråd Hovedstaden med Frederiksberg Kommune, Bornholms Regionskommune og Region Østdanmark.

Hvis Region Sjælland skal reddes med hovedstadens ressourcer, medfører det en dræning og en forringelse af lægedækningen i hovedstaden.

Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsudvalg

Vi skal repræsentere næsten dobbelt så mange borgere som de næststørste sundhedsråd. Og alligevel får vi et af de mindste sundhedsråd med bare ni medlemmer, som skal repræsentere 806 tusind borgere. De andre sundhedsråd med ni medlemmer skal repræsentere henholdsvis 160 tusind borgere, 225 tusind borgere og 244 tusind borgere.

Det er et demokratisk problem, for det betyder, at det bliver markant sværere at opnå et mandat i Region Østdanmark end i andre regioner – der skal simpelthen mange flere stemmer til.

Sundhedsråd Hovedstadens 9 medlemmer har i alt 11 stemmer. Vores ene medlem fra København skal repræsentere 650 tusind københavnere med sine to stemmer.

Til sammenligning skal medlemmet fra Frederiksberg Kommune repræsentere 105 tusind borgere, mens medlemmet fra Bornholms Regionskommune skal repræsentere 40 tusind borgere.

Det er et demokratisk underskud.

Superstort men ikke supergodt

Sammenlægningen af Region Hovedstaden og Region Sjælland skaber en superregion, som skal servicere 2,8 millioner borgere.

Ingen tvivl om, at der er udfordringer i Region Sjælland, som bør prioriteres. Men hvis Region Sjælland skal reddes med hovedstadens ressourcer, medfører det en dræning og en forringelse af lægedækningen i hovedstaden.

Vi har i København stor ulighed på tværs, og flere områder er blandt de mest udsatte i landet. På Nørrebro er den gennemsnitlige levealder næsten syv år lavere end i Indre By. Sammenlægningen vil gøre det endnu sværere for københavnerne at få adgang til en praktiserende læge – flere steder er i allerede lægedækningstruet, eksempelvis Amager, Bispebjerg og Nørrebro.

Samtidig må vi ikke glemme, at hospitalerne i hovedstaden løser mange opgaver for borgere fra resten af landet. Så selv om Region Østdanmark bliver en superregion, bliver det ikke nødvendigvis et super tilbud til regionens borgere.

Læs også

Det er glædeligt, at borgere med kronisk sygdom får patientrettigheder, og at regeringen lægger op til en folkesundhedslov. Men det er uklogt at flytte ansvaret for patientrettet forebyggelse fra kommuner til sundhedsråd.

Det kan føre til en mindre helhedsorienteret indsats, hvor borgerne bliver til patienter og man glemmer, at mange med kronisk sygdom også har sociale og sundhedsmæssige udfordringer.

Den helhedsorienterede indsats er kommunernes styrke. Her starter sundhed i sundhedsplejen og fortsætter helt ind på plejehjemmet.

Når vi tænker sundhed ind i hverdagen, kan vi øge borgernes livskvalitet, nedbringe antallet af indlæggelser og genindlæggelser og frigøre ressourcer i hele sundhedsvæsnet.

Sammenhængen smides ud med badevandet

Regeringen er optaget af snitflader, og det giver god mening. Men har de glemt egne snitflader i skyndingen? Et faktum er det i hvert fald, at dele af sundhedsudspillet er i clinch med ældrereformen.

Regeringen vil med udspillet integrere almen sygepleje i den kommende helhedspleje. Intentionen er god. Men samtidig vil regeringen flytte akutsygeplejen til sundhedsrådene.

Der er stor risiko for, at vores fyrtårne og synergien mellem vores sundhedstilbud bliver smidt ud med badevandet.

Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsudvalg

Det er dybt problematisk, for det er nærmest umuligt at skille akutsygeplejen og hjemmesygeplejen – i hvert fald hvis vi skal leve op til ældrereformens værdier om kontinuitet og nærhed.

I dag bliver borgerne mødt af faste teams fra kommunen og ikke af skiftende udgående teams fra regionen. Det vil skabe usikkerhed at fjerne de nære specialister, som kender borgernes behov og sikrer sammenhængende pleje.

Og når en sosu-hjælper står alene om natten og skal bruge fagligt input, skal der være en specialist tæt på, så borgeren får korrekt hjælp med det samme og for at undgå unødvendig indlæggelse.

I København har vi i årevis taget teten på nær og specialiseret forebyggelse. Vi har faglige fyrtårne inden for eksempelvis kræft, diabetes og lungesygdomme, som vores omegnskommuner nyder godt af og lærer af.

På den måde højner vi også niveauet uden for København.

Ikke desto mindre lægger regeringen op til at tage ansvaret fra os. Der er godt nok i udspillet en mulighed for, at nogle kommuner vil kunne varetage opgaverne på vegne af sundhedsrådene – hvis der altså er flertal i sundhedsrådet, hvor regionen har bestemmende flertal.

Der er stor risiko for, at vores fyrtårne og synergien mellem vores sundhedstilbud bliver smidt ud med badevandet, og at vores tilbud bliver udvandede, fordi niveauet skal være ens i alle kommuner.

Risiko for medarbejderflugt

Manglen på arbejdskraft er en central udfordring, som ikke er adresseret i regeringens udspil.

Vi frygter, det bliver endnu sværere at rekruttere og fastholde sygeplejersker i kommunerne, hvis udspillet bliver rullet ud i sin nuværende form.

Læs også

Det skyldes, at kompetenceudvikling og karrieremuligheder bliver dårligere i kommunerne, hvis de nære specialister forsvinder.

Vores dygtige sygeplejersker i akutsygeplejen fungerer eksempelvis også som undervisere og vejledere for deres kolleger på social- og sundhedsområdet.

Skadelig hospitalslogik i dagligstuen

Vi frygter et samlet sundhedsvæsen drevet og styret af hospitalslogik helt ude i borgernes dagligstuer.

I dag er vi til stede i borgernes hverdag og tænker sundhed på tværs af vores indsatser. Hvis udspillet bliver til virkelighed, risikerer vi at miste nærheden og helhedsperspektivet på borgernes liv.

Hospitalslogik giver fuldtidspatienter, og det øger hverken livskvaliteten eller mindsker uligheden i sundhed.

Vi risikerer, at hjemmeplejen ender med at blive kaffemøder uden reelle nære tilbud.

Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsudvalg

Vi frygter, at reformen skaber mere centralisering og ikke mindre. Når opgaven er at styrke de nære tilbud tæt på borgerne, giver det ingen mening, at vi i kommunerne – det nære sundhedsvæsens stemmer og eksperter – altid er i mindretal.

Vi risikerer, at det ender med at blive kaffemøder, hvor vi kan aflægge høflighedsvisit, uden vi reelt får nære tilbud i kommunerne ud af det.

Der bør være demokratisk ligestilling mellem kommuner og regioner i sundhedsrådene. Uden et ligeværdigt magtforhold, stopper den gode dialog, og det er trods alt den, som skal sikre sammenhængende forløb for borgerne.

Mangler den, vil det gå ud over borgerne, som vil få dårligere og fjernere tilbud, end de har i dag.

Vi håber, at vi har redegjort for uhensigtsmæssigheder med dette indlæg, og at regeringen vil tage højde for det i forhandlingerne.

Lad os nu få en sundhedsreform med demokratisk overskud. Hermed en opfordring.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sisse Marie Welling

Sundheds- og omsorgsborgmester (SF), Københavns Kommune, fungerende formand, KL's Sundheds- og Ældreudvalg
cand.mag. i historie (Københavns Uni. 2017)

Line Ervolder

Regionsrådsmedlem (K), Region Hovedstaden, medlem af Borgerrepræsentationen (K), Københavns Kommune

Helle Jønch

Medlem af Borgerrepræsentationen (K), Københavns Kommune
Cand.soc.oie (CBS 2015)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024