Ny debat: Hvad skal der ske med pædagoguddannelsen?

Pædagogområdets aktører har længe råbt højt om behovet for en reform af pædagoguddannelsen. Men hvilke problemer står uddannelsen egentlig overfor, og hvordan skal de løses? De spørgsmål stiller Altinget Forskning og Altinget Børn i en ny temadebat.

Hvordan får pædagoguddannelsen styrket sit faglige indhold? Det spørger Altinget Forskning og Altinget Børn om i en ny fælles temadebat.
Hvordan får pædagoguddannelsen styrket sit faglige indhold? Det spørger Altinget Forskning og Altinget Børn om i en ny fælles temadebat.Foto: Thomas Evaldsen/Københavns Professionshøjskole

En reform af pædagoguddannelsen var på tegnebrættet under den tidligere S-regering, og nu, efter længere tids hård kritik, er der nyt fra uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) om SVM-regeringens reformplaner for uddannelsen.

For selvom en reform af pædagoguddannelsen ikke er nævnt i det omfattende regeringsgrundlag, lød det i forbindelse med regeringens kandidatudspil, at udspillet kun er første del af en reformserie for de videregående uddannelser, hvor også professionsuddannelserne – og dermed pædagoguddannelsen – vil indgå.

Ministeren har desuden tidligere slået fast, at hun forventer, at de kommende politiske drøftelser vil tage afsæt i den evaluering af uddannelsen, som Uddannelses- og Forskningsministeriet offentliggjorde i 2021. 

Evalueringen udtrykte kras kritik og konkluderede blandt andet, at uddannelsen hverken ruster færdiguddannede eller praktiksøgende pædagoger ordentligt til virkeligheden, og at uddannelsens struktur og mål modarbejder gode læringsforløb.

Om temadebatter

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner. Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ønsker du at bidrage?

Hvis du ønsker at deltage i debatten, så skriv til debatansvarlig Lasse Sjøbeck på [email protected] for at høre om mulighederne.  
 

De hårde konklusioner i rapporten har fået flere uddannelsesaktører til at kalde behovet for en reform akut, og de har gennem længere tid udtrykt undren over, hvor planerne for en reform blev af, når rekrutteringskrisen igen og igen er blevet fremhævet som en af velfærdssamfundet absolut største udfordringer.

Med regeringens nye melding spørger Altinget Forskning og Altinget Børn derfor i en ny fælles temadebat, hvad der skal til for at genrejse pædagoguddannelsen og dens kvalitet. 

Hvordan kan det faglige indhold på uddannelsen konkret styrkes? Hvordan kan den tiltrække fagligt stærkere studerende – og skal den overhovedet det? Er der brug for en akademiseret uddannelse, der kræver høje boglige kompetencer? 

Og i hvor høj grad bør en reform af pædagoguddannelsen være inspireret af den politiske aftale om læreruddannelsen, som er blevet rost af både sektoren og politikere? 

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Forskning

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024