Kommissionen udvander CO2-kvoter for luftfart

NYHED: Kommissionen foreslår i dag, at luftfarten skal omfattes af CO2-kvotesystemet. Men forslaget er lempet for at tækkes amerikanerne.
Af hensyn til USA og forestående forhandlinger om Kyoto-aftalen, lemper EU-Kommissionen sit eget forslag om, at kvotesystem for CO2-udledning også skal omfatte luftfarten.
Af hensyn til USA og forestående forhandlinger om Kyoto-aftalen, lemper EU-Kommissionen sit eget forslag om, at kvotesystem for CO2-udledning også skal omfatte luftfarten.
Natali Braagaard

Når EU-Kommissionen i dag fremlægger et forslag om, at EU's kvotesystem for udledning af CO2 - foruden industri- og energisektoren - også skal omfatte flybranchen, er det med en anden ordlyd, end både SAS, Greenpeace og den danske EU-parlamentariker Dan Jørgensen (S) havde håbet.

Uambitiøs tilgang
Ifølge Altingets oplysninger har EU-Kommissionen givet efter for amerikansk pres, og derfor vil kvoteordningen ikke som oprindeligt gælde for al luftfart ind og ud af Europa, men derimod kun for al luftfart mellem EU-lande.

På trods af at det ifølge Dan Jørgensen er grundlæggende godt, at flybranchen nu også bliver omfattet af kvotesystemet, er han skuffet:

"Det er noget perspektivløst at lave en uambitiøs tilgang i stedet for fra start at køre en hardcore linie."

Det er et meget følsomt emne lige nu, fordi man skal til at forhandle en ny aftale om Kyoto. EU har nok været for tilbøjelige til at give sig mere, end man burde.

Dan Jørgensen (S)
EU-parlamentariker

Greenpeace kalder lempelsen en skændsel. Og også SAS, der det sidste år har arbejdet for at undgå flere skatter og afgifter for i stedet at blive omfattet af EU's kvotesystem, er utilfreds, fordi forslaget ikke får den tilsigtede virkning:

"Luftfarten ud og ind af Europa står for den største udledning af CO2, så det er beklageligt, at EU-Kommissionen går imod AEA's (Association of European Airlines, red.) anbefalinger. Men vi må tage for givet, at det så gælder al flyvning i Europa - det vil sige, at selskaber, der ikke har hjemme i Europa, også bliver omfattet," siger Martin Porsgaard, der er Sustainability Manager i SAS Koncernen.

Forhandling om Kyoto bag lempelse
Årsagen til, at Kommissionens forslag er mindre restriktivt, end der oprindeligt var lagt op til, skyldes ifølge Dan Jørgensen de forestående Kyoto-forhandlinger:

"Det er et meget følsomt emne lige nu, fordi man skal til at forhandle en ny aftale om Kyoto. EU har nok været tilbøjelig til at give sig mere, end man burde, fordi man er bange for, at amerikanerne skal forlade forhandlingsbordet, inden man overhovedet er kommet i gang."

Altinget erfarer, at Kommissionens forslag om kvoter for CO2-udledning for luftfart mellem EU-lande vil gælde fra 2011. I 2013 er det meningen, at kvoteordningen skal omfatte al luftfart - en ny Kyoto-aftale træder ligeledes i kraft i 2013. 

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024