Flybranchen vil kickstarte dansk produktion af grønt flybrændstof med milliardudbud

Luftfartsbranchen foreslår nu, at regeringen bruger en milliard kroner på at understøtte dansk produktion af grønt flybrændstof. Ekspert ser flere lyspunkter i udspillet, men påpeger også en stærk grad af industribeskyttelse. 

Klimapartnerskabet foreslår at bruge næsten en milliard kroner på at sætte gang i produktion af grønt flybrændstof i Danmark. 
Klimapartnerskabet foreslår at bruge næsten en milliard kroner på at sætte gang i produktion af grønt flybrændstof i Danmark. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Regeringens planer om at gøre indenrigsluftfarten i Danmark klimaneutral er blevet mødt med kritik for uundgåeligt at skulle realiseres gennem import af brugt madolie fra fjerne kontinenter.

Nu vil regeringens Klimapartnerskab for Luftfart have regeringen til at understøtte en dansk produktion af reelt grønne brændstoffer her i landet.

Det foreslår klimapartnerskabet i et nyt indspil til klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M).

"Vi skal kunne producere vores egne bæredygtige brændstoffer i Europa, og det skal vi selvfølgelig bidrage til i Danmark," siger Mathias Milling, sekretariatschef i Dansk Luftfart.

Det er formentlig ikke den her lille milliard, der kommer til at sætte hele den europæiske produktion i gang. Men den kan fjerne noget af risikoen

Mathias Milling
Sekretariatschef i Dansk Luftfart

Forslaget fra klimapartnerskabet drejer sig om, hvordan man bedst bruger de godt 1,1 milliarder kroner, der blev sat af til at sikre grøn omstilling af luftfarten i sidste års luftfartsaftale mellem regeringen, SF og Enhedslisten.

Her lægger klimapartnerskabet op til at sætte langt størstedelen af pengene af til et kommende udbud, der skal omfatte den fulde værdikæde for de grønne brændstoffer.

Med andre ord vil aktørerne have både produktionen, distributionen og forbruget af de støttede brændstoffer til at ske i Danmark.

"Vi har rigtig gode forudsætninger for at sætte det her brændstof i produktion i Danmark. Vi har nogle af verdens førende virksomheder inden for power-to-x, og vi er et foregangsland på det grønne område. Det har vi været med havvind og biogas, og det skal vi også være på flybrændstof," siger Mathias Milling.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024