Minister tvivler på indenrigsfly på elektrobrændstof: "Usikkert om der kan produceres store nok mængder"

Det kan blive svært at realisere regeringens planer for omstillingen af indenrigsflyvningen med brændstof baseret på vedvarende energi, selvom regeringen arbejder på store milliardudbud om grønne brændstoffer, lyder det fra klimaminister Lars Aagaard.

"Det er et okay udgangspunkt, at danske penge arbejde i Danmark," siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M).
"Det er et okay udgangspunkt, at danske penge arbejde i Danmark," siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M).Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) er langt fra sikker på, at det er praktisk muligt at levere på regeringens løfter om grønne indenrigsfly uden brug af biobrændstof.

Netop det har regeringens forligspartier i aftalen om grøn luftfart, SF og Enhedslisten, ellers ytret ønsker om, efter at det står mere og mere klart, at den kommende indenrigsrute ikke kommer til at basere sig på grønt og danskproduceret flybrændstof.

Men ministeren forholder sig stærkt skeptisk til ønsket om, at det brændstof, der skal bidrage til omstillingen af den danske indenrigsflyvning, udelukkende skal baseres på vedvarende energi.

"Jeg kan godt høre, at Enhedslisten og SF siger, at de meget gerne ser, at vi får hydrogenbaseret brændstof. Det ser jeg også gerne fylde noget. Men det er klart, at det også afhænger af priserne. Det er usikkert, om der kan produceres store nok mængder til, at det kan dække indenrigsluftfarten," siger Lars Aagaard. 

Udtalelsen falder i et interview om de anbefalinger til kommende statsudbud af grønne flybrændstoffer, som det regeringsnedsatte Klimapartnerskab for Luftfart har afleveret til ministeren torsdag. 

Her anbefaler partnerskabet, at størstedelen af en afsat pulje til omstilling af udenrigsluftfarten på godt 1,1 milliarder kroner går til et udbud, der både skal rumme produktion, distribution og forbrug af de grønne brændstoffer inden for landets grænser.

{{toplink}}

I realiteten er der dog et større milliardbeløb på 2,7 milliarder i spil, fordi klimaministeren også er ved at skrue et udbud målrettet indenrigsluftfarten sammen.

Anbefalingerne er på mange måder i tråd med regeringens ønsker, fortæller ministeren.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024